Den tjekkiske komponist Antonín Dvorák er mest kendt for orkestermusik, først og fremmest for hans “Slaviske danse” og hans symfoni “Fra den nye verden”. Han skrev også 10 operaer. Det er der mange mennesker som ikke ved, men nu spiller hans opera “Rusalka” på det kongelige teater.
Rusalka er en vandnymfe og handlingen er meget tæt på eventyret om “Den lille havfrue” af H.C.Andersen. Men operaen er også påvirket af lokale eventyr. “Rusalka” er meget mere grum end “Den lille havfrue” og den barske slutning har absolut intet til fælles med H.C.Andersen.
Rusalka har forelsket sig i en prins og derfor indgår hun en pagt med den lede og skumle heks Jezibaba, fantastisk spillet og sunget af Susanne Resmark. Heksen hjælper hende af med fiskehalen og i stedet får hun to ben, så hun endelig kan slippe op af vandets kolde mørke dyb, op i lyset og ind i menneskenes verden. Der møder hun prinsen, som også forelsker sig i hende. I enhver djævlepagt er der visse ubehagelige klausuler. Pagten med heksen har gjort Rusalka stum. Derfor kan hun ikke udtrykke sin kærlighed for prinsen, der kun oplever hende som kold. Prinsen og Rusalka er både fremmede og usikre overfor hinanden. De kommer fra hver sin verden: det er overklassen og underklassen der mødes, som to fremmede kulturer. Hun er den mytologiske naturkraft og han er det civiliserede menneske. De repræsenterer den freudianske konflikt mellem drifterne og intellektet, fornuften og følelserne. Derfor forstår de ikke hinanden og det kan ikke undre nogen, at deres forhold snart går i stykker.
Første akt foregår ved den skovsø, hvor Rusalka bor med sine søstre og sin far, søtrolden. Heksen bor i et lille hus ved skovsøens bred, hvor der også står en høj udspringsvippe. Det er bestemt ikke kønt. Anden akt foregår i et rum på prinsens slot, som er beklædt med lyst fyrretræ. Der hænger et hjortehoved over døren, der står bænke langs væggene og midt i rummet står en sort brændeovn. Alle ved hoffet er klædt som bønder fra 50´erne – eller sådan noget lignende. Det er virkelig grimt og smagløst!

Da prinsen svigter Rusalka, bliver hun udstødt af menneskenes verden. På grund af djævlepagten hviler der en forbandelse over hende, som forhindrer at hun kan vende tilbage til sin far og sine søstre i skovsøen. Derfor er hun fanget i et ingenmandsland. Scenografien i tredje akt ligner baren på Edvard Hoppers berømte maleri “Nighthawks“, med den tilføjelse, at denne bar ligger ved en havnemole. Det fik mig til at tænke på den franske havneby Marseilles, som før i tiden havde ry for at være en by hvor man kunne forsvinde. Rusalka lever sammen med en flok kuldsejlede eksistenser, fortabte ludere og forkvaklede mænd der blot længes efter død og glemsel. De lever alle som levende døde - som zombier. Fra at være en uskyldig vandnymfe, er Rusalka blevet en farlig sirene som lokker fordømte mænd i den sikre og kolde død.
Jeg havde naturligvis glædet mig til en aften i operaen, men jeg blev meget skuffet. Kapellet var godt og musikken var god. Dvorak er jo ikke nogen dårlig komponist. Egentlig er det også en god og spændende historie. Men librettoen og handlingen er alt for slap. Ethvert tilløb til spænding og dramatik blev gang på gang bremset og ødelagt af lange og romantiske naturbetragtninger. Et enkelt eksempel: Efter at Rusalka er havnet blandt de levende døde, vil hendes søstre redde hende fra forbandelsen, ved at klippe deres lange hår af og forære det til heksen. Mens de rækker deres hår frem mod hende, synger de om at sankthansormene lyser i deres hår, når de danser i måneskin mellem træerne. Det er fuldstændig ligegyldigt og det tager en evighed – mindst! Gang på gang bliver handlingen bremset på denne måde. Jeg synes det var trættende og forstyrrende.
Anmelderne har været begejstrede, med visse forbehold. Men jeg synes det var en kedelig opera. Problemet er en slap libretto og en dødsyg scenografi. Det var ikke en dårlig opera - men jeg kedede mig! Det er bestemt ikke en forestilling som jeg har lyst til at se en gang til. Man kan ikke være heldig hver gang og det er trods alt meget lang tid siden, at jeg har set en opera som jeg ikke kunne lide.
Jakob Levinsen har skrevet en rigtig god og nuanceret anmeldelse i Jyllandsposten, selv om jeg ikke deler hans ønske om at få instruktøren Richard Jones tilbage til København så hurtigt som muligt.
I “Dagbladet Arbejderen” hævder anmelderen, at “Rusalka” handler om “stofskiftet mellem mennesker og jord”. Jeg har overhovedet ingen ide om hvad det betyder, men jeg undrer mig over, at de ikke har fokus på den klassekonflikt som man aner i operaen. Jeg synes det er spændende, så det ville jeg gerne have læst et kvalificeret indlæg om.
Flot og spændende anmeldelse fra Søren Schauser i Berlingske.
Den mest begejstrede anmeldelse er nok fra Fyens Stiftstidende.
Thomas Michelsen har - som altid - skrevet en god og interessant anmeldelse i Politiken.
Og sidst men ikke mindst: Gregers Dirckinck-Holmfeld

16 comments
Comments feed for this article
marts 11, 2008 at 8:40 am
harning
Sikke et fald! Sad og synes, at hold da op en spændende historie som jeg ikke kendte noget til - indtil du kedede dig og jeg var ved at få min æbletærte galt i halsen.
Øv. Hvor er det ærgerligt.
Men historien var god.
marts 11, 2008 at 9:19 am
et cetera
Åh Jens, jeg holder så meget af dine anmeldelser. Jeg har vist før skrevet, at jeg synes du er en helt utroligt dygtig analystisk formidler - og det er tydeligt at vi læsere får en gennemarbejdet anmeldelse med gode, relevante links m.m. - men samtidigt får vi også mennesket Jens Drejers uforbeholdne og jordbundne mening - hvis du synes at det hele var en kedelig affære, så skriver du det - sådan - ligeud (og ikke uunderbygget - men meget kontant!) - og det er næsten det jeg holder allermest af
marts 11, 2008 at 9:40 am
Nille
Jens, som altid er dine indlæg værd at vente på
Har nu været forbi en del gange forgæves!
Jeg har absolut ikke forstand på librettoer osv. - når jeg lytter til en opera er det nok de meget mere basale ting, der er afgørende for mig. Musikken, historien, fortolkningen - alt det sangtekniske det ved jeg intet om.
Men jeg synes, at det er fantastisk interessant, at opdage at symbolet med havfruen og hendes ofre rækker videre end H. C. Andersens eventyr. Selvfølgelig er der visse universelle fantasivæsener, som altid går igen i fabler og eventyr, men han har måske også ladet sig inspirere af HCA?
Ideen med at modernisere kulisser til havnearbejdermiljøet er da ret interessant - men ærgerligt at totaloplevelsen ikke var bedre!
marts 11, 2008 at 10:58 am
conny
Spændende anmeldelse.
Dine ophævelser over lange naturbetragtninger m.v. kan jeg nikke genkendende til fra min eneste opera, Lucius Silla - eller noget, idet jeg syntes, at de sang meget langt om meget lidt og med mange gentagelser. Det var jo så også en ret lang opera i sig selv
Så kan man jo nyde sangen og håbe på god melodi og god sanger.
Jeg har bemærket i dine seneste anmeldelser og nu også selv oplevet, at det åbenbart er moderne at lave en eller anden alternativ scenografi. Måske er jeg bare for traditionalistisk, men jeg kan godt blive træt af grimme, moderne, fortænkte scenografier. Jeg vil have gammeldags scenografi - lige som jeg også en gang imellem vil have billeder, der ligner noget! Abstrakt er godt - men kan også forvirre.
marts 11, 2008 at 11:03 am
jensdrejer
harning - Frank og jeg kedede os så meget, at vi seriøst overvejede at gå i den sidste pause(der var to). Jeg er glad for at vi blev, men jeg vil ikke se den igen. Jeg holdt øje med de mennesker som sad omkring os, men jeg er meget i tvivl om deres reaktion. De var i hvert fald ikke vildt begejstrede - men måske mere positive end mig. Måske….
Håber at din æbletærte var meget bedre end denne opera.
marts 11, 2008 at 11:33 am
jensdrejer
et cetera - tak for din kommentar. Den blev jeg meget glad for.
Jeg har tænkt meget over denne anmeldelse og hvordan jeg skulle formulere mine tanker. Jeg håber at alle læsere fanger både ris og ros. Dette er en forestilling som virkelig har fortjent begge dele - synes jeg!
Jeg har forsøgt at holde min kritik i en sober tone og jeg håber, at det er lykkes.
marts 11, 2008 at 11:58 am
jensdrejer
Nille - Tak tak!
Jeg har bestemt heller ikke forstand på det tekniske - de skal synge MEGET falsk, før jeg kan høre det! Derfor er det sjældent at jeg kritiserer den slags - det er jeg slet ikke kompetent til. På den anden side kan jeg jo godt høre, at nogen er bedre end andre.
…. og jeg er egentlig ked af, at jeg ikke fik skrevet noget om Gitta-Maria Sjöberg i mit indlæg. Det er lidt unfair, for hun var virkelig fantastisk som Rusalka. Men der kunne ikke blive plads til det hele.
I følge programmet til forestillingen så ved man, at HCA var en af inspirationskilderne og sidste akt er jo en klar henvisning til sirenerne fra Homers Odysséen - jeg fristes til at kalde det en spændende modernisering af Homers sirener. Sammen med nogle tjekkiske folkeeventyr, er denne opera bygget over mange forskellige historier om havfruer og ud fra den synsvinkel er det enormt interessant.
Der er mange spændende elementer i denne opera og derfor er det nemlig ærgerligt - som du skriver - at totaloplevelsen ikke var bedre. Øvøvøv!
marts 11, 2008 at 12:58 pm
jensdrejer
Conny - der er jo en meget lang og uforsonlig diskussion mellem dem der ønsker en moderne eller en traditionel scenografi. En af de mest højrøstede stemmer i denne ophidsede diskussion er Morten Messerschmidt fra Dansk Folkeparti. Jeg tror ligefrem at han HADER alle moderne opsætninger.
Jeg forholder mig forholdsvis neutralt. Jeg synes vist, at der skal være plads til begge dele.
Men……….den sidste rigtig traditionelle opsætning jeg så, var Mikael Melbyes opsætning af La Boheme. Det var flot og pænt ……men det var altså også lidt kedeligt. Og jeg tror det er problemet med de traditionelle opsætninger. Vi TROR at vi gerne vil se en traditionel opsætning, men vi gider da ikke at se Tosca med den primitive og simple scenografi man brugte i 1910.
Jeg tror, at de fleste mennesker ligger midt i. Vi vil gerne se en opera som er lidt traditionel og lidt moderniseret. Ikke så moderne at vi ikke forstår det, men heller ikke så traditionel at det bliver kedeligt og gammeldags. Og heldigvis får vi ikke altid det vi ønsker. Det ville nemlig også være kedeligt!
Det er jo også sådan, at man ser den samme opera mange gange. Jeg har allerede set Tosca 3 gange og jeg skal vist også se den i næste måned. Men jeg kommer måske til at se Tosca 25 gange i løbet af mit liv. Det ville ikke være sjovt, hvis det var den samme opsætning. Derfor tror jeg det er nødvendigt med nogle anderledes og udfordrende opsætninger. Afslutningsvis må jeg lige tilføje, at jeg bare bruger Tosca som et eksempel. Tosca er da en meget god opera, men det er absolut ikke en af mine favoritter.
marts 11, 2008 at 2:46 pm
conny
Uha, jeg vil nødig sammenlignes med Morten M.
Men jeg prøver at komme med mine umiddelbare, relativt ufiltrerede indtryk. Alle dine betragtninger - og andres for den sags skyld - kan jo kun gøre én klogere efterfølgende - om man så er enig eller ej.
marts 11, 2008 at 3:04 pm
jensdrejer
Nejnejnej Conny - det er bestemt ikke fordi at jeg vil sammenligne dig med Morten Messerschmidt. Jeg havde ikke lige set at det kunne forståes på den måde - og nu kan jeg næsten ikke holde op med at grine igen. Sorry!
Jeg ville bare lave en meget kort opsummering af en meget lang diskussion. Og nu kan jeg se, at jeg ændrede selv mening mens jeg skrev min kommentar til dig. Jeg er ikke længere neutral og synes ikke længere at der skal være både moderne og traditionelle opsætninger. I stedet synes jeg at alle opsætninger skal være et eller andet sted midt i mellem de to yderpunkter.
marts 11, 2008 at 10:33 pm
Tina Charlotte Møller
Endnu en veldisponeret, analytisk gennemtænkt, velformuleret og letforståelig anmeldelse af finkulturen fra din hånd, Jens. Applaus fra mig!
marts 12, 2008 at 12:04 pm
jensdrejer
Tina - Der er mennesker som påstår, at de skriver for sig selv. Dem hører jeg IKKE til. Jeg er rigtig glad for at der er nogen som læser det jeg skriver. Tusind tak for din kommentar.
marts 16, 2008 at 8:25 pm
Donald
Dejlig omtale og tak for gode links. Forsinket kommentar. Jeg troede ikke, at du kunne finde på at gå i Det Kgl. Teater for at se Opera; jeg ville gerne høre Puccini i en klassisk opsætning og Verdi med fynd og klem, men har ikke overhovedet fået den tanke at købe billet til det Kgl. Teater, mærkeligt egentlig, for jeg holder meget af musik og drama og finder, at konflikten mellem fx. Aida’s patriotisme og kærlighed er evigt nyttig at genopleve.
Kunne søstrene ikke netop have været den scene, som man husker operaen for? Accepten og kærligheden til den fortabte, lidt skøre havfrue?
Jeg hæfter mig ved tremetervippen, libretto-kedsommeligheden og ligheden med Den Lille Havfrue. Vippen bliver brugt til månesangen (siges det i linket til Politiken) og det fornemmes at den er irrelevant? Ligesom scenen med tre søstre, som trygler Søheksen om at frisætte havfruen - men opera-musik skal have lov til at dvæle ved følelser (endda hvis det er “Nu afsted i største hast! Flygte hvo som flygte kan!”
Det er muligt, at H.C.Andersen selv opfandt figuren, men det kan også meget vel være, at han har hørt eventyret i Czechoslovakiet. Hos H.C.A. bliver det mere et spørgsmål om distant forelskelse (hvor man jo kan gætte sig til at Hans himself har haft mange følelser i klemme) altså uigengældt kærlighed, hvor det her i Rusalka fornemmes at der er tale om et kultur- eller klassesammenstød.
Hvis det sidste er rigtigt, så burde man nok have klippet søstrenes bøn ud.
–
Det er dejligt at diskutere opera - tak.
marts 17, 2008 at 2:08 pm
jensdrejer
Donald - Jeg elsker at gå til opera. Der var en gang jeg gik i operaen 3-4 gange om måneden. Det har jeg altså ikke råd til mere - jeg vil jo også gerne sidde så godt som muligt. Hvis jeg havde råd til det, så ville jeg gå i operaen et par gange om ugen. Jeg er næsten lige så vild med en tur i Radiohusets koncertsal, men der har jeg desværre ikke været meget, meget længe - jeg har en lille plan om, at jeg måske tager til en koncert i næste uge. Lige nu hører jeg Bellinis opera “La Somnambula”. Jeg kan da slet ikke leve uden opera.
Jeg synes at vippen var både grim, forstyrrende og generende. Gitta-Maria Sjöberg kæmper sig op af vippen, et trin af gangen, mens hun SAMTIDIG synger sin “Sang til månen”. Hun er i sit havfrue-kostume og jeg er sikker på at det er virkelig svært. Bagefter kravler hun ned igen. Og hele tiden sidder man og er bange for at hun skal falde ned. Det sad jeg og tænkte på i stedet for at lytte til operaen - det var virkelig irriterende!
Naturligvis skal en opera have lov til at dvæle ved følelserne, men det er jo netop det som ikke sker i denne opera. “Rusalka” dvæler igen og igen ved irrelevante naturbeskrivelser - som naturligvis er et symbol for følelserne, efter symbolisternes princip: “Une âme est un paysage”. Men det er stadig ødelæggende og hæmmende for den dramatiske udvikling i stykket. Jeg ville ønske, at vi havde fået meget mere at vide om Rusalkas følelser - det havde uden tvivl været mere interessant.
HC Andersen må have hørt mange havfrue-historier. Han må have kendt sirenerne fra Odyséen og de er jo også med i Ovids forvandlinger. Han må også have hørt om Lorelei fra Rhinen. Om ikke andet, så fra Heinrich Heines digt. Havfruen er en mytologisk figur, som findes over hele jorden. Det synes jeg er enormt spændende, da jeg synes det bekræfter Jungs teori om det kollektive ubevidste. Jeg synes også det bliver bekræftet af myteforskeren Joseph Campbell, der har samlet og sammenlignet myter fra hele verden - men det er et sidespor, et utrolig spændende sidespor! “Rusalka” er et samspil mellem forskellige myter. Ideen er meget god, men resultatet mangler dramatik, intensitet og sammenhæng - synes jeg!
Jeg synes ikke man skulle have klippet søstrenes bøn ud. Men jeg synes at librettisten skulle have udeladt den meget lange naturbeskrivelse. Så havde søstrenes bøn nemlig været både rørende og hjertegribende.
PS: Jeg var til en god opera i lørdags - et begejstret operaindlæg følger i løbet af denne uge! Jeg tror du vil finde det meget mere spændende end Rusalka.
marts 23, 2008 at 9:35 pm
Donald
Det var en spændende kommentar jeg fik tilbage her, tusind tak. Jeg tror ikke man skal tage Jung for bogstaveligt, når han taler om “det kollektivt ubevidste”, livsbetingelserne er jo fælles for os alle sammen, så derfor er der mange symboler, som er fælles, og vi er gode til at finde dem, gøre dem tydeligere og kombinere dem til nye meninger. Jeg er ikke i tvivl om, at Jung har “fat i den lange ende”, men så vidt jeg kan forstå på hans erindringer ønsker han ikke at blive taget alt for bogstaveligt. Det ligger måske allerede i udtrykket: En kollektiv (under)bevidsthed - et lidet håndfast udtryk.
Jeg tror du har ret i at opsætningen her er manieret eller modepræget og distraherende, ærgeligt nok. Dine bemærkninger får mig til at erindre at Verdi skulle have skrevet til Boïto: Giv mig følelser, giv mig vers, som udtrykker følelser, så jeg kan skrive musik, der vil noget. Citeret efter hukommelsen.
marts 24, 2008 at 12:39 pm
jensdrejer
Donald - Jeg tror Jung ønskede at blive taget MEGET bogstaveligt. Når han skriver det modsatte, er det bare ment som en over næsen til Freud, som ifølge Jung tog sig selv alt for højtideligt. Problemet mellem dem var vist at de begge var meget selvbevidste.
Godt citat af Verdi. Det er jo lige derfor at han var sådan en fantastisk komponist.