Da 30 ud af 42 lande havde afgivet deres stemmer ved årets melodi grand prix i Moskva, udtalte den danske kommentator, Nikolaj Molbech, at “der begynder at tegne sig et stabilt billede”. Jeg overvejede om han havde sovet, for Alexander Rybak havde fra starten lagt sig i spidsen med dobbelt så mange point som nummer to. Og den føring holdt han gennem hele stemmeafgivningen. Det er bestemt ikke for at være negativ, men det var egentlig lidt kedeligt. Der var ikke den mindste spænding eller usikkerhed om resultatet. Norge sluttede med 387 point og det er første gang at nogen har fået mere end 300 point. Det var en meget flot og overlegen sejr til Alexander Rybak og “Fairytale”.
Desværre har Norges sejr nogle uheldige konsekvenser: i følge Hege betyder det nemlig, at verden ikke står til påske…….!
Niels Brinck blev kun nummer 13 med “Believe again”. Det er jeg meget forbavset over og jeg har lidt svært ved at forstå det. Jeg kan heller ikke forstå at Island blev nr. 2 – jeg synes det var en meget kedelig sang, men der er åbenbart en masse mennesker som er uenige med mig.
Men jeg synes bestemt ikke at vi skal være skuffede over Brinck´s placering. Han blev nr. 13 ud af 42 lande – det er da helt ok, selv om jeg havde forventet at det ville gå lidt bedre.
Årets pinligste indslag kom ikke fra deltagerne, men fra årets pauseshow, der bestod af en håndfuld storbarmede og halvnøgne kvinder med meget små trusser og stramme, våde t-shirts, der kastede sig rundt i en spand vand. Havde jeg set dette show på en stripbar, så ville det formodentlig være en hel del over det niveau jeg forventede sådan et sted. Men til et melodi grand prix synes jeg at det var usædvanligt vulgært og smagløst. Jeg har aldrig set noget der var så plat og tarveligt.

41 comments
Comments feed for this article
maj 17, 2009 at 6:28 am
Madame
Ja, et kæmpestort tillykke til Alexander! Det er så velfortjent, at han vinder. Jeg så desværre ikke udsendelsen, men har lige nyt dit klip på YouTube igen – det er helt forrygende
maj 17, 2009 at 6:40 am
Lene
Du er simpelthen en melodi grand prix spåkugle! Respekt.
Selv følger jeg overhovedet ikke med i melodi grand prix, så jeg ved ikke det mindste. Men det behøver jeg heller ikke. Nu kan jeg jo lytte til dine guldkorn. Flot.
maj 17, 2009 at 8:10 am
harning
Må tilstå at jeg hverken har fulgt synderligt meget med optil eller så aftenens forestilling og efter din beskrivelse af pauseshowet lyder det da heller ikke som om jeg er gået glip af så meget.
Faktisk er det begrænset hvor ofte jeg har set melodi grand prix de senere år fordi jeg bliver tiltagende mere og mere irriteret over at de nationelle særpræg synes at forsvinde i en ligegyldig strøm af engelsk ensartethed og så kan jeg bare ikke rigtig se pointen længere.
Men det jo bare mig….
maj 17, 2009 at 8:23 am
dax2
Jo men Jens kommentatoren må tage højde for, hvor mange stemmer, der er givet. I Danmark havde man i en del år den morsomme tradition, at resultatet fra Hesselø blev vist på TV som et af de allerførste. Der var nemlig kun 7-8 stemmeberettigede på øen (som er “privatejet”) og fyrmesteren, som også var valgtilforordnet osv. vidste, at når der var kommet 8 stemmer ind, så havde alle stemt, og så kunne man godt lukke og tælle op. – Og det var jo hurtigt overstået. Det morsomme lå i at en prognose baseret på Hesselø’s halve snes stemmer faktisk ofte gav et resultat, der svarede til landsresultatet. Men selvfølgelig var der ingen garanti for at det forholdt sig sådan, det var bare “underholdning”.
Når man i Grand Prix og de andre hadeprogrammer, X-makvork, Fange på en øde ø, Gruppevold ogsåvidere stemmer langsomt, så er det fordi man tæller “underholdningssekunder” som koster noget, og jo flere man kan sælge, jo bedre. Det er også noget med at give tilskuere plads til at føle noget selv, selvfølgelig, så det er helt i orden at der går tid, men måden man bruger afstemningerne til at udpege en vinder eller taber, det er ikke helt OK.
maj 17, 2009 at 8:55 am
Havehyrden
Ja der tog jeg vist grueligt fejl. Jeg syntes faktisk ikke at Norges sang var specielt interessandt, især fordi han gutten ikke sang så fantastiskt. Hmm!
Men violinspillet var dejligt og han så også meget charmerende ud.
Islands syntes jeg var kedelig, derimod var Maltas og Englands gode. Altså sangerinderne kunne da ihvertilfældet synge.
Brinck var da kedelig. Sangen er ok, men jævnt kedelig. Det kunne lige så godt havde været Boyzone der havde sunget den. Så havde den sikkert vundet. Nå men sådan er det jo med grandprixet, alle har så forskellig smag.
Den værste sang var bare Grækenland. En eller anden klam fyr, der sprang ud fra en 2m høj opsats og vred sig lidt, så man kunne se hans stramme maveskin! øv!.
Men den største overraskelse var da Tyskland, som normalt stiller med de mest talentløse sang. Jeg kan slet ikke huske hvad sangen eller sangeren hed, men det var virkeligt et friskt indslag!
Fortsat god søndag!
maj 17, 2009 at 10:08 am
Henny Stewart
Nu så jeg ikke showet selv, men som du beskriver pausenummeret, så lyder det da godt nok utroligt vulgært.
Jeg bryder mig ikke meget om den norske sang, men normændene må vel nærmest tro, at de kan gå på vandet i dag. Det er 17. maj – nationaldag – og de har lige vundet MGP. Den gang de blev nummer sidst to gange i træk, var der nogle af dem, der måtte finde selvironien frem og sige, at det vist var et mål på kvalitet!
maj 17, 2009 at 2:15 pm
jensdrejer
Madame – jeg er helt enig med dig. Det er et skønt nummer og jeg er glad for at han vandt.
maj 17, 2009 at 2:17 pm
jensdrejer
Lene – tak, men jeg synes egentlig at det er lidt ufortjent. Jeg har jo kun læst hvad andre har skrevet på nettet – og så har jeg faktisk også fulgt udviklingen hos bookmakerne. Jeg spiller ikke selv, men det er spændende at se hvordan de forskellige sange er rykket op og ned. Bagefter er det også sjovt at se, der er nogen af sangene som bookmakerne virkelig har taget fejl af.
maj 17, 2009 at 2:21 pm
jensdrejer
harning – tja, jeg synes egentlig det er blevet meget bedre i løbet af de senest år. Sangene er blevet mere professionelle og det kan jeg godt lide. Det er som om, at mange lande er begyndt at tage det mere seriøst – og det er nok også derfor at de har mistet noget nationalt særpræg. Men stadig synes jeg også at sangene er meget forskellige.
Og så er det vist her jeg bliver nødt til at indrømme, at jeg sad faktisk og zappede på tv´et, mens jeg så finalen i aftes!
maj 17, 2009 at 2:27 pm
jensdrejer
Donald – naturligvis. Du har ret i alt hvad du skriver! Men kommentatorens kommentar var morsom, fordi at der netop havde været et fuldstændig stabilt billede lige fra de allerførste kommentarer. Efter at 30 lande havde afgivet deres stemmer, var der overhovedet ingen mulighed for at det kunne ændres.
Og naturligvis skal stemmeafgivningen tage tid. Det er jo det spændende. Derfor synes jeg det er ærgerligt, at landene kun afgiver de tre højeste point. Resten sker automatisk og lynhurtigt, og det ødelægger altså noget af spændingen. Desværre kan jeg også godt se, at det ville tage alt for lang tid, hvis alle 42 lande skulle læse alle deres point op.
Men i aftes var det ikke særlig spændende. Det var ikke på grunden af måde. Det var simpelthen fordi at resultatet var så stabilt hele vejen igennem.
maj 17, 2009 at 2:34 pm
jensdrejer
Havehyrde – jeg er ked af det, men jeg tror altså ikke vi deler musiksmag. Jeg synes bestemt ikke om Malta eller England.
Men du har ret i din kommentar til Brinck – du har faktisk rigtig meget ret. Den er jo skrevet af Ronan Keating, som tidligere sang i Boyzone eller Westlife eller et andet boyband. Jeg kan/kunne godt lide sangen, men jeg kan også godt høre, at det lyder som noget de sang for 10 år siden.
Til gengæld er vi fuldstændig enige om Grækenland. Det var virkelig afskyeligt og rædselsfuldt. Det var et af årets værste numre – eller i hvert fald en af årets klammeste fyre! Adr………….
Også en god søndag til dig!
maj 17, 2009 at 2:39 pm
jensdrejer
Henny – pausenumret var endnu værre end jeg har beskrevet det. Det var virkelig væmmeligt.
Jeg håber at Alexander Rybak kommer tilbage til Norge i dag, så han kan være med til at holde en kæmpefest, sammen med nordmændene! Jeg ville ønske, at jeg selv var i Oslo i dag!
maj 17, 2009 at 4:14 pm
Sister Bonde
Meget smukt resumé Jens – du kan bare det der
Jeg faldt i søvn efter nr. 20, for du havde jo skrevet at den vandt.
maj 17, 2009 at 4:22 pm
jensdrejer
Haha, Sister – selvfølgelig vandt Alexander!
maj 17, 2009 at 4:33 pm
dax2
OK – jeg forstår nu at det var speakerens situationsfornemmelse som afspejlede sig i kommentaren (øh, skulle jeg sige manglende situationsfornemmelse
maj 17, 2009 at 4:38 pm
jensdrejer
Donald – lige præcis! Men jeg tror også det har været lidt svært for kommentatoren. Det hele var sådan set afgjort fra starten, så hvad pokker skulle han sige? Det problem medførte altså flere komiske kommentarer undervejs!
maj 17, 2009 at 5:24 pm
Rasmine
Jeg tilslutter mig harning.
Engang kendte engang en fyr, der var i stand til at referere en fodboldkamp, så selv jeg syntes, det var spændende. Fodbold!!!
Dit engagerede referat kan ikke desto mindre ikke aftvinge mig den mindste intersse, men jeg er overbevist om, at det ikke skyldes dine beskrivende evner. Jeg står bare simpelthen ikke til at redde i den retning
maj 17, 2009 at 5:25 pm
Rasmine
Der skulle stå: Engang kendte jeg en fyr …
maj 17, 2009 at 5:41 pm
jensdrejer
Rasmine – tak for komplimenten. Den der fyr kunne jeg godt tænke mig at kende. Jeg har nemlig svært ved at forestille mig, at nogen kan fortælle om en fodboldkamp, så jeg synes det er spændende. Men man skal selvfølgelig aldrig sige aldrig!
Nogen er til fodbold, nogen er til melodi grand prix og andre er til opera – bare man ikke keder sig!
maj 17, 2009 at 8:31 pm
betty
Tillykke med at din spådom gik i opfyldelse, Jens. Du har flair for, hvilken vej vinden blæser.
maj 17, 2009 at 8:47 pm
jensdrejer
Betty – tak, men jeg har egentlig bare fulgt med i alt det andre folk har skrevet på nettet. Det er selvfølgelig ikke alle som har været enige, men…
maj 18, 2009 at 8:26 am
Marianne's mening
Jeg kunne ikke holde ud at se det, men fik lige set Danmark.
Jeg må sige, at det er sjovere at se det med andre og lidt øl, men jeg skulle på job den næste morgen.
Nu har jeg så hørt Norge, tak for link, og jaaa… det er vel meget god, men måske er jeg bare ikke i MGP humør lige nu
Men tillykke til Norge
maj 18, 2009 at 9:52 am
Nille
Jeg så det med et halvt øre… så at sige! Pudsigt nok var jeg ude af stuen, da DK skulle synge… og uden overhovedet at have hørt sangen inden, kunne jeg på afstand med det samme høre, at det var DK. Det var bare en dansk ’sound’ – totalt umiskendelig!
Jeg morede mig mest over, at se kommentarerne live på Facebook fra min ven, som er totalt 300% GP-fan og sad i Tel Aviv og kommenterede.
Jeg så det på fransk TV – og de to kommentatorer var simpelthen så underholdende. De kunne simpelthen ikke forstå, hvorfor ingen stemte på deres heltinde, Patricia Kaas! Godt nok er hun mere end ‘verdensberømt’ i Frankrig – og en sangerinde, jeg er ret vild med. Men det der franske visesang à la Piaf fungerer bare ikke ude i den store verden – og slet ikke på fransk. Men franskmændene kan stadig ikke helt forstå, at de ikke længere er verdens største kultur… og meget af det andet GP-musik duer slet slet ikke til deres ører.
De stakkels kommentatorer var ved at lukke og slukke midt i pointafgivninden, tror jeg – men så gik det over i hysteriske grineflip – og det morede mig mere end alt det andet. Det var faktisk ret sjovt at se for en gangs skyld.
maj 18, 2009 at 9:59 am
Tina - omme i London
Jeg naaede foerst til fjernsynet lige da de begyndte at stemme, saa jeg har ikke hoert alle sangene. Jeg plejer ellers at sidde klistret til skaermen, men jeg var kommet til at sige ja til en invitation i loerdags og saa kunne jeg jo ikke ogsaa sidde og se Grand Prix! Anyhow, vinder melodien har jeg naturligvis hoert og den er da meget god, men jeg synes bestemt ikke den er saa fantastisk som medierne goer den. Naah, det var da en afveksling at se Norge faa point i aar.
maj 18, 2009 at 10:02 am
jensdrejer
Marianne – jeg tror du har ret. Det er sikkert sjovere at se det sammen med andre og jeg havde egentlig også bestemt, at jeg ville tage ind til byen og se det på et værtshus. Men så langt nåede jeg aldrig. Måske lykkes det næste år.
maj 18, 2009 at 10:09 am
jensdrejer
Nille – Frankrig blev da nr. 8, så jeg forstår ikke rigtig hvorfor de franske kommentatorer var utilfredse. Jeg er helt enig med dig i alt hvad du skriver og derfor var jeg faktisk forbavset over at Frankrig fik så mange point. Det er mange flere end jeg havde regnet med. MEN….. den danske kommentator fortalte noget jeg ikke vidste: Patricia Kaas sælger millioner af CD´ere i mange af de gamle østlande – specielt i Rusland er hun en kæmpestjerne.
Jeg synes det er helt fint, at Frankrig bliver ved med at sende den slags ballader – de skal bare ikke forvente at de vinder! Hvis Frankrig vil vinde melodi grand prix, så skal de sende noget moderne musik – og den slags laver de jo også en masse af i Frankrig, så det burde jo slet ikke være noget problem.
maj 18, 2009 at 10:17 am
jensdrejer
Tina – jeg har et lidt ambivalent forhold til melodi grand prix: nogen gange synes jeg det er lidt spild af tid og lidt kedeligt. Men hvis jeg ikke ser det, er jeg lige ved at gå i panik og få angstanfald.
Jeg synes den norske sang er absolutely fabulous.
Den kører stadig rundt i mit hoved og jeg synger den morgen, middag og aften!
maj 18, 2009 at 12:34 pm
Nille
Jens,
For franskmænd duer det kun, hvis man vinder! De franske kommentatorer var vist stik modsat den danske – selv da over halvdelen af landene havde stemt, sagde de fortrøstningsfuldt, at ‘det stadig kunne nå at vende’ – jeg ved ikke, hvem de prøvede at bilde det ind. Men underholdningsværdien var høj!
Patricia Kaas er halvt tysk – og et ret stort navn i mange lande, ja. Jeg er jo opvokset med hende – hun fik sit gennembrud i foråret 1987 lige før jeg flyttede til Paris – så for mig er det min ungdom, hun symboliserer.
maj 18, 2009 at 12:48 pm
jensdrejer
Tak, Nille – det var både spændende og morsomt at læse. De franske kommentatorer har i hvert fald været bindegale, hvis de troede det “kunne nå at vende” halvvejs gennem afstemningen. Dét kalder jeg saftsuseme optimisme!
Jeg vidste ikke at Patricia Kaas var så gammel. Ud fra den danske kommentator fik jeg nærmest det indtryk, at hun var en ny stjerne på den musikalske himmel…. Men det har jeg så misforstået!
maj 18, 2009 at 1:53 pm
Nille
SÅ GAMMEL!!!!!!!!!! Jo… ligesom mig – eller blot 2 år ældre… så SÅ GAMMEL er jeg også… hmprffff… nu må jeg vist hellere spille fornærmet lidt, tror jeg!!!
maj 18, 2009 at 6:38 pm
jensdrejer
Nille – Upsssssssssss…. jeg mente jo bare, at…….. damn – hvordan roder jeg mig ud af det problem på en diplomatisk måde? Jeg mente jo bare, at så har Patricia Kaas jo været en halvgammel sanger, allerede da du var teenager!
maj 18, 2009 at 9:32 pm
Rasmine
Jeg ved godt, at det er “friendly banter” – men alligevel: Det er faktisk utroligt så negativt et ord “gammel” er blevet. Det ender vel med, at man må finde på et nyt, som i alt fald til at begynde med er uden negative konnotationer …
maj 18, 2009 at 9:56 pm
jensdrejer
Rasmine – jeg ved godt hvad du mener og jeg er helt enig med dig. For mig er “gammel” nemlig et meget positivt ord, som også betyder viden, visdom og erfaring. Men den slags er vist ikke i nær så høj kurs som ungdom og jagten på skønhed.
maj 18, 2009 at 10:35 pm
Rasmine
Om jagt på ungdom og skønhed:
Jeg har det sådan, at jeg kan blive helt dårlig og nærmest vred, når folk begynder at lovprise “skønheden i et gammelt, rynket ansigt” – sådan en kvalm kliché! Jeg tror, at de gør det, dels for at være “flinke”, dels fordi de ved, at engang bliver det deres tur. For mig er det ikke smukt. Rynker er tegn på forfald, som man desværre ikke kan udskyde uendeligt, og jeg synes ikke, forfald af nogen art er smukt, men det betyder ikke, at jeg nedvurderer folk af den grund og/eller på grund af selve alderen. Jeg synes, det er sørgeligt, som vi bliver puttet i kasser – alderskasser og alle mulige andre kasser.
Men nu skal jeg passe på ikke at komme for godt i gang – det er jeg måske allerede
maj 18, 2009 at 10:58 pm
jensdrejer
Rasmine – denne gang er jeg vist ikke helt enig med dig. Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men lad mig gøre det kort: ingen fotomodeller mellem 15 og 20, er lige så smukke som Suzanne Brøgger eller Susse Wold.
Jeg glæder mig selv til at blive 50 eller 60.
maj 19, 2009 at 12:32 am
Rasmine
Jeg accepterer Susse Wold (under ingen omstændigheder Suzanne Brøgger – jeg har aldrig kunnet fordrage hverken hendes udseende eller hende selv) – men for mig har det ikke noget med alder at gøre. Susse Wold har altid været køn, og hun har – i alt fald på afstand – ikke forandret sig ret meget, om det så skyldes, heldige gener (sandsynligt – hendes mor blev næsten 92), effektiv pleje, operation(er) eller effektiv spartling. Det er længe siden, jeg har set hende tæt nok på til at se eventuelle rynker (altid skæmmende, og jeg holder generelt meget af skønhed, også hos mennesker – skønhed i traditionel forstand).
Det, der – efter min mening – er i vejen med (mange af) de modeller, du taler om, er, at de er for ens, og det skyldes bl.a., at de er så unge, at deres ansigter/kroppe faktisk ikke er helt udviklede. Derfor er de i virkeligheden heller ikke smukke, selv om medierne gør, hvad de kan for at få os til at synes det. De er bare kedelige.
Så vi er alligevel delvis enige
maj 19, 2009 at 8:30 am
harning
Interessant..
Jeg synes at mennesker er smukke.
Mennesker som hviler i sig selv uanset alder.
Rynker pr.definition er ikke smukt lige som de 15-20årige fotomodellers ufærdige ansigter heller ikke er det.
Selv vil jeg se frem til femten års mere viden og erfaring – og jeg vil ganske givet anse mig selv som værendes akkurat lige så smuk og fantastisk til den tid som jeg gør nu.
Rynker eller ej.
Og dog, jeg bliver jo bare bedre for hvert år der går….
maj 19, 2009 at 10:52 am
jensdrejer
Rasmine – jeg er vild med Suzanne Brøgger!
Du har ret i alt det du skriver om unge fotomodeller – men det gælder jo alle unge mennesker. Der er mange som synes at ungdom og skønhed går hånd i hånd. Jeg er ikke helt enig, netop fordi at de stadig mangler at udvikle personlighed og karakter.
maj 19, 2009 at 10:57 am
jensdrejer
harning – lige præcis! Det er jo lige netop dét jeg mener: mennesker der hviler i sig selv er smukke – men det er meget sjældent at man kan sige sådan om unge mennesker. De ved endnu ikke hvem de selv er. De skal ud i verden og finde sig selv, afprøve deres egne grænser og finde ud af hvem de selv er.
Det er selvfølgelig heller ikke alle voksne/ældre/gamle mennesker som hviler i sig selv. Desværre er der alt for mange som bliver bitre og skuffede, fordi de fortryder ting de har gjort eller ting som de har undladt at gøre! Den slags mennesker finder alt indre ro og fred med sig selv. Jeg håber virkelig ikke at jeg ender på den måde!
Jeg er sikker på at du også er lækker og helt fantastisk om 20 eller 30 år!
maj 19, 2009 at 2:10 pm
Rasmine
Den diskussion kunne sikkert blive meget lang og meget interessant. Jeg tror for eksempel ikke, at alle smukke mennesker over 30 hviler i sig selv – og …. og …. og ….!
maj 19, 2009 at 3:05 pm
jensdrejer
Rasmine – det tror jeg bestemt heller ikke og jeg håber da heller ikke at det er dét jeg har skrevet.
Men du har ret: det kunne sikkert blive en meget lang diskussion!