Lørdag var jeg til årets store vegetar julefrokost – vi var omkring 80 mennesker. Mange havde taget deres børn med, så de yngste deltagere var nok omkring 5 eller 6. Den ældste var 60. Jeg tror jeg kendte flertallet; men der var også en del som jeg kun kendte af navn og udseende og endelig var der nogle stykker, som jeg ikke aner hvem var. Det var en af de andre som sagde, at det var lidt lige som en familiefest, men jeg er fuldstændig enig. Noget af det vigtigste er, at der er plads til alle – både unge og ældre.

Vegansk julebuffet

Det er et sammenskudsgilde, så alle har en ret med og det SKAL være vegansk. Hver gang er resultatet en overdådig buffet med det lækreste mad….. mine favoritter var Katja og Kenneths kartoffesalat. Wow! Det næste var Astas fyldte portobellosvampe. Wow, wow! Og det næste var Andreas fake fiskefiletter med Simons remoulade. Wow, wow, wow! Andreas fiskefiletter var lavet af panerede skiver af pastinak, men det smagte fuldstændig som fiskefilet….. bare uden den der væmmelige fiskesmag. Jaja, jeg ved godt at det lyder underligt; men dengang jeg spiste fisk, var jeg ret vild med fiskefilet, bare det ikke smagte af fisk. Netop derfor var Andreas fiskefilletter bare helt fantastiske – og de var meget populære. Lynhurtigt gik rygtet, at det var dagens bedste ret og så forsvandt de straks som dug for solen. Øv! Jeg er rigtig ked af, at jeg kun fik én, men Andreas har heldigvis lovet at give mig opskriften! Og jeg nok minde ham om det…… Jeg må heller ikke glemme, at Tobias havde lavet den lækreste Waldorfsalat. Jeg kan normalt ikke lide waldorfsalat, men Tobias havde erstattet bladselleri med knoldselleri i små tern – wow! Det er megalækkert!

Sent på aftenen bød Katja og Kenneth de lækreste små chokoladekager rundt. De var bløde og cremede og fyldt med så mange forskellige smagsindtryk, at det fuldstændig overdådigt. Jeg har aldrig smagt noget så lækkert…..

Vegansk julefest 2011

Vi spiste til vi var lige ved at revne, mens vi alle snakkede i munden på hinanden – og børnene drønede rundt efter hinanden. Jeg synes det er fantastisk, at de er lige så glade for dette fællesskab som alle vi voksne. Nogen gange må det være træls at være vegetarbarn, som skal lære, at der er en masse man ikke må spise. Derfor skal de sandelig også med til de sjove oplevelser, som fx denne vegetarfest. De skal også mærke, at de er en del af fællesskabet og heldigvis kan man se, at de også har det sjovt sammen.

Festen begynder klokken 16 – den første time går med at kysse og kramme venner og bekendte. Så går der et par timer med at spise…. mellem 19 og 20 begynder børnefamilierne at smutte. Der er vist også nogen som bare smutter hjem med børnene og så kommer de selv tilbage.

Samtidig begynder det at blive en rigtig fest. Der bliver skruet op for musikken og folk begynder at danse – og det gælder både unge og ældre! 

Der er selvfølgelig også alkohol på bordene – alligevel er det ikke som de fleste julefrokoster. Et sted mellem 1/3 og ½ drikker slet ikke alkohol – inklusive undertegnede. Vi er sådan en god blanding af alle aldersgrupper. Det er fjerde gang vi holder sådan en stor fest og indtil videre er der kun én eneste der har kastet op….. jeg synes det er ret imponerende, i betragtning af hvor mange vi er.

Julefest 2011

Som aftenen skrider frem er der flere og flere af de voksne og ældre som trækker sig tilbage. Jeg gik lige efter midnat – så kunne jeg desværre ikke klare mere, selv om jeg virkelig hyggede mig og faktisk gerne ville blive lidt længere. Men jeg var fuldstændig smadret og efterhånden havde jeg heller ikke mere stemme tilbage, hehe. Men festen fortsatte hele natten, og rygterne vil vide at det var en supergod fest.

Jeg synes det er fuldstændig fantastisk. Tænk at man kan holde sådan en fantastisk fest, hvor alle kan være med. Der er ingen stoffer, ingen bliver syge, ingen bliver uvenner og der er ingen ballade. Jamen, det er helt utroligt! Jeg glæder mig allerede helt vildt til den næste fest.

Der er egentlig kun én ting som ærgrer mig efter festen i lørdags; jeg fik ikke scoret Jacob Rix…… han er godt nok ikke homo, men det gør ikke noget. Jeg er jo ikke kræsen. Jeg forstår det simpelthen ikke – jeg havde jo både skiftet sengetøj, taget rene underbukser på og børstet tænder…..

Se mange flere billeder på Mias bloghendes billeder er også meget bedre end mine!

Dagen efter……

