Det blev desværre et meget lille blogtræf i går – jeg tror faktisk det var det mindste vi nogen sinde har haft. Der var mange som havde andre planer i Kristi himmeldags ferien og så fik jeg desværre også en lille håndfuld afbud i dagene umiddelbart før vores blogtræf. Derfor overvejede jeg faktisk at aflyse; men jeg er glad for at jeg ikke gjorde det, for vi fik alligevel en rigtig dejlig dag.

Vi startede med frokost i Krøgers have på Frederiksberg. Når man er veganer, så er man desværre en vanskelig gæst mange steder. Krøgers have havde intet på menukortet som jeg kunne spise. Derfor havde jeg i forvejen skrevet til dem og spurgt om de kunne lave et eller andet spændende. Og hvis de ikke kunne det, så ville jeg selvfølgelig være glad og tilfreds hvis de bare ville lave en salat til mig. De skrev tilbage, at de ville lave en salat kun til mig – jeg syntes, at jeg fornemmede en vis begejstring i tonen. Det var desværre ikke en begejstring som jeg kunne dele. Når alle andre sidder med god og lækker mad, så er det altså ikke vanvittig spændende at sidde med en salat…….

Super lækker salat

Men jeg blev meget forbavset, da min salat blev serveret; sikken en tallerken. Jamen – wow! Jeg var nærmest helt mundlam. Jeg kunne slet ikke have fået noget der var bedre: jeg tror salaten var grillet og den var særdeles godt krydret. Jeg havde foretrukket en smule mindre…… men bortset fra det, så var det en overdådig tallerken med broccoli, salat, de lækreste, små nye kartofler, løg, appelsinbåde og meget andet. Jeg tror også der var jordskokker i…. eller var det måske pastinakker? Jeg er ikke helt sikker. Men jeg drømmer allerede om endnu en tur i Krøgers have, for at få den samme salat en gang mere. Selv om man er veganer, behøver man altså ikke at gå forbi Krøgers have! ;)

Der er rigtig hyggeligt i de små familiehaver i Pile Allé; der er sådan en stemning af nostalgisk fortid; det minder mig om en slags kolonihave stemning med de store gamle bøgetræer, de hvide stakitter og de rødternede duge. Desværre var det lidt køligt og vi fik to små regnbyger, mens vi spiste. Det var en streg i regningen, men det blev heldigvis opvejet af en særdeles venlig, glad og smilende servitrice. Det var en usædvanlig god betjening; men det synes jeg vi fik, allerede fra jeg sendte dem en mail vedr. bordreservation.

Krøgers have på Frederiksberg

Et lille egern slukker tørsten

Efter vores frokost gik vi i “Det kgl. danske haveselskabs have” – der er så dejlig stille og fredeligt. Desværre var der ikke så mange blomster som jeg havde regnet med og det skyldes nok, at det har været et rimelig koldt forår. Det bliver nok helt anderledes om bare en uge eller 10 dage. Men som sædvanlig var der et smukt brudepar der fik taget bryllupsbilleder i den smukke have, og påfuglen spankulerede rundt, trods de mange skilte hvor der står, at græsset ikke må betrædes. Dagens sjoveste oplevelse var det lille egern som balancerede på kanten af springvandet; den kunne lige sætte forpoterne på et lille kobberrør og så kunne den drikke af vandet uden at falde i. Tryk på billedet – så kan man se egernet. Der er mange egern i Frederiksberg have og vi var så heldige at se tre.

Bagefter gik vi en tur i Frederiksberg have, hvor vi så marmorbadet på Frederiksberg slot, gibbonaberne i Zoo, og Fasangården hvor både H.C. Ørsted og Adam Oehlenschläger har boet.

Tak til Madame og Monsieur, Brittsol, Pernille og Rasmine for en hyggelig dag på Frederiksberg. Jeg glæder mig til vi alle ses igen. Næste gang er det forhåbentlig blevet rigtig sommer….. :D

Fra Det kgl. danske haveselskabs have

