Soluna Samay

Tirsdag kvalificerede Soluna Samay sig til en plads i finalen ved det internationale melodi grand prix – jeg er overhovedet ikke begejstret. Og jeg er ikke så nationalistisk, at jeg holder med Soluna bare fordi hun repræsenterer Danmark!

Soluna Samay er absolut ikke min kop the! Hun står der på scenen, så øm og yndig, som om hun tror, at hun er en bly viol. Jeg synes hun mangler nosser – nogle store, tunge og behårede nosser!

Jeg er ikke den store fan af Savage Rose, men Annisette Koppel har alt det som Soluna mangler; Annisette Koppel har en stemme der er fuld af saft og kraft – og seksualitet. Når hun optræder, så er hun musikken; hun glemmer sig selv og alt andet. Det er lige præcis modsat for Soluna…… hun er meget selvbevidst og fokuseret på at stå der og ligne en bly viol.

Og så er der sangen – Should´ve known better – skrevet af Remee, Chief 1 og Isam B. – trods en munter poprytme, så er den fuldstændig banal og karakterløs. På den måde er den selvfølgelig ikke så meget anderledes end mange andre grand prix sange – eller popsange generelt.

Men så kommer vi til omkvædet, hvor Soluna synger: “Now I miss you, like Sahara miss the rain“. Jeg tror de fleste mennesker på min alder kan huske “Everything but the girl“, der havde et kæmpehit i 90erne med sangen “Missing“, hvor omkvædet lød: “And I miss you, like the deserts miss the rain.” Hvis man sammenligner de to tekster, så kan man straks se, at det ikke bare er omkvædet der er ens – næh, den ene tekst er faktisk bare en omskrivning af den anden. 

Øv, øv, øv…… det er muligt, at det ikke er krænkelse af EBUs regler, men jeg synes det er megapinligt. Hvordan kan man påstå, at man har nogen som helst professionel stolthed eller integritet, når man arbejder på den måde? Der er ingen kreativitet og ingen originalitet. De har bare stjålet omkvædet fra et af 90ernes største pophits, som der med garanti er 1 million mennesker der straks genkender, bare i Danmark! Når man arbejder på den måde, så er man simpelthen gået kunstnerisk fallit. Det er ekstremet uværdigt og jeg synes alle involverede i dette nummer burde skamme sig – jeg synes det er til grin! Og ærligt talt… så synes jeg også de gør Danmark til grin i Baku, Aserbajdsjan.

Hvis jeg ser Melodi grand prix i morgen, så stemmer jeg på Tyskland; her er der ikke så meget showtime, så mange sjove ideer eller special effects. Det er bare en god sang – og så er Roman Lob aftenens lækreste sanger. ;)

