Ian Bostridge er født den 25. december 1964. Han studerede historie og filosofi ved Cambridge og Oxford, hvorfra han i 1990 fik sin doktorgrad for et værk om hekse, som siden er udgivet med titlen: “Witchcraft and it´s Transformations: 1650-1750”.

I 1991 vandt Ian Bostridge “The National Federation of Music Societies Award” og siden har han virkelig haft meget travlt. Han har sunget sammen med de bedste sangere og arbejdet med alle de bedste dirigenter. Han har givet koncerter, sunget lieder, optrådt i operaer, indspillet CD´ere og videoer. Det er utroligt og meget imponerende, hvad Ian Bostridge har nået på meget få år.

Jeg hørte første gang om Ian Bostridge for nogle år siden, da den operaglade/gale godsejer og kammerherre Vincens Steensen-Leth fra Steensgaard Gods havde lokket ham til at synge i Stoense kirke på Langeland. Jeg har desværre ikke selv oplevet disse vidtberømte koncerter, men det er naturligvis et meget, meget stort ønske. Til gengæld var jeg så heldig, at jeg tilfældigvis læste en anmeldelse af koncerten med Ian Bostridge. Anmelderen var så begejstret, at jeg allerede samme dag købte min første CD med ham og jeg har været en stor fan lige siden. Jeg har selv hørt ham live en enkelt gang. Jeg var heldig at høre ham i Radiohusets koncertsal i 2001, hvor han optrådte i Benjamin Britten´s War Requiem sammen med Tina Kiberg og Simon Keenlyside. Det var en fantastisk oplevelse.

Ian Bostridge er en meget spændende sanger. Hans stemme spænder fra at være utrolig blid, dæmpet og inderlig – den kan næsten virke sart og skrøbelig – men det næste øjeblik svulmer den op og bliver kraftfuld, stærk og gennemtrængende. Men hans stemme er altid fuldstændig ren og klar. Den lyder aldrig anstrengt, ru eller rusten. Ian Bostridge har en flot stemme og han forstår at bruge den. Han misbruger aldrig sin stemme og overspiller aldrig sine roller. Man er nødt til at lytte opmærksomt for at fange alle de utallige fine nuancer i hans stemme, som markerer en dramatisk udvikling i enten lieder eller operapartier. Det er derfor at han ofte bliver beskrevet som en intellektuel operasanger.

Min favorit-CD med Ian Bostridge er The Rake´s Progress af Igor stravinsky…som også er min yndlingsopera. Det må absolut være en af de mest fantastiske operaer som nogensinde er skrevet. Den er vanvittig morsom, historien er utrolig spændende og så udvikler den sig til noget af en uhyggelig gyser. The Rakes Progress er en opera som på alle måder har gjort et umådelig stort indtryk på mig, og et af de største ønsker jeg har her i livet, er at opleve Ian Bostridge på scenen i denne opera.

Næste favorit er “Schubert Lieder” fra 1998, som var min første CD med Ian Bostridge. Jeg var lidt skeptisk da jeg købte den. Jeg havde været til flere lieder-koncerter og jeg havde kedet mig bravt! Men jeg blev straks meget begejstret for denne CD og forstod, at jeg kan egentlig vældig godt lide lieder. Men det er en meget svær kunst som kræver en virkelig god sanger. Jeg tror det er sådan med lieder, at enten er det virkelig godt ellers er det virkelig dårligt. Der er ligesom ikke nogen mellemvej. Her kan man læse Informations anmeldelse fra 1998 af denne CD.

Nedenunder kan man høre “Die Forelle” som er fra samme CD. Den handler, kort fortalt, om den muntre og sorgløse forel, som boltrer sig frit og lystigt i bækken. Men længere fremme står fiskeren(døden!) med sin krog og venter på os alle sammen! Ak og ve!

