Det er et af de spørgsmål, som man jævnligt diskuterer i operakredse. Og det nytter ikke at man svarer Wagner, Mozart, Donizetti eller andre. Nej, spørgsmåler er: Verdi eller Puccini?

Langt de fleste operafans foretrækker enten den ene eller den anden, og de er ikke i tvivl. Det er jeg heller ikke. Jeg har aldrig været vild med Puccini. Hans operaer handler altid om en kærlighedshistorie og der er ikke meget mere i det. Puccini er ren underholdning. Jeg synes at det er lidt kedeligt og overfladisk. Men Puccini har skrevet meget smukt musik og derfor ser jeg naturligvis hans operaer alligevel.

Guiseppe Verdi er noget helt, helt andet. Naturligvis handler det stadig om kærlighed. Det gør enhver god opera. Men der er en helt anden dybde i Verdis værker. Hos Verdi er det ikke selve kærlighedshistorien som er i centrum, men det psykologiske drama, som udspiller sig inde i hovedpersonerne – og imellem dem. Der er ikke meget at tænke over, når man har set en forestilling af Puccini, men det er helt anderledes med Verdi. Ham kan man næste ikke blive færdig med.

Derfor glæder jeg mig til i aften, hvor Frank og jeg skal se “Don Carlos“, som er et politisk drama – og en spændende historie om umulig kærlighed. Jeg har aldrig før set eller hørt denne opera og jeg glæder mig rigtig, rigtig meget.

Vi har ingen billetter. Men Det kongelige teater sælger altid 25 billetter til samme aftens forestilling. Det betyder at jeg skal ind og stå i kø uden for billetcentret. Jeg håber at vejret bliver rigtig dårligt og koldt. Jeg håber at det regner og sner og stormer. Jeg skal nok klare den, men jeg håber at alle de andre bliver hjemme, så jeg får de bedste billetter. Det lyder måske lidt tarveligt, men alle håber jo på de bedste billetter. Alligevel er der altid en meget god stemning i køen mens man venter. Der bliver snakket opera og fortalt sjove historie. Man taler med en masse fremmede mennesker og det er altid en hyggelig oplevelse. Derfor glæder jeg mig næsten lige så meget til at stå i kø, som til forestillingen i aften.

