For et par uger siden offentliggjorde Det Kongelige Teater repertoiret for den kommende sæson 2008/09. Det bliver bestemt ikke kedeligt i operaen. Der kommer som altid nogle gengangere fra denne sæson og der er et par stykker, som jeg meget gerne vil se igen. Men der kommer der også nogle spændende nyopsætninger.

Jeg glæder mig rigtig meget til Händels opera “Partenope“, der bliver iscenesat af Francisco Negrin, som for nogle år siden instruerede “Julius Cæsar” også af Händel. Det var en stor succes og alle talte om denne opera, som jeg desværre ikke selv oplevede. Jeg håber at “Partenope” bliver lige så god. Det bliver med den verdensberømte kontratenor Andreas Scholl, Inger Dam-Jensen, Tuva Semmingsen, Palle Knudsen og flere af de bedste sangere fra Det Kongelige Teater. Jeg tror det bliver en forrygende forestilling.

Jeg glæder mig også til Alban Bergs “Wozzeck“, Benjamin Brittens “The Rape of Lucretia“, Wagners “Tristan og Isolde” og Rossinis “Tyrken i Italien“. Jeg synes det er et flot, spændende og meget varieret program.

Årets mest spektakulære forestilling bliver sikkert “Phaedra“. Det er et gæstespil af “Staatsoper unter den Linden” i Berlin og den er komponeret af Hans Werner Henze. Jeg er lidt skeptisk overfor nye operaer og jeg foretrækker nok stadig Verdi, Rossini og alle de andre. Men jeg har ført hørt musik af Hans Werner Henze. Det er udfordrende, men bestemt ikke dårligt. Det mest spændende ved denne forestillingen bliver scenografien, som bliver skabt af den verdensberømte kunstner Olafur Eliasson. Han er også kendt for de store, smukke lamper i Operaens foyer. Det Kongelige Teater skriver om scenografien, at “Den rumlige installation omfatter hele teaterrummet, og Operaens tilskuerrum vil til denne lejlighed blive bygget om for at give plads til en totaloplevelse i lys og lyd.” “Phaedra” spiller kun tre gange og jeg er sikker på at der bliver rift om billetterne. Jeg forestiller mig allerede noget med at stå i kø i rigtig, rigtig mange timer – men jeg tror at det bliver alle anstrengelserne værd.

Den jyske opera kommer forbi Det Kongelige Teater med to gæstespil. I oktober er det “Tryllefløjten” og i februar er det “Elskovsdrikken“. Jeg er ikke særlig begejstret for “Tryllefløjten”, men jeg er vild med “Elskovsdrikken”. Det er efter min mening noget af det bedste operamusik der er skrevet og samtidig er det en meget morsom historie, som jeg tidligere har skrevet om i dette indlæg. I år har jeg set Den jyske operas opsætning af “Faust” og det var en særdeles vellykket forestilling. Det var nok en af denne sæsons bedste forestillinger og derfor er jeg ked af at jeg ikke fik skrevet et indlæg om den. Frank og jeg var bagefter så begejstrede, at vi nærmest svævede gennem de københavnske gader efter forestillingen. Scenografien var nok ikke imponerende, men det kan man heller ikke forvente af en forestillingen som er på turne i hele landet. Men sangerne og orkestret var fantastiske og derfor glæder jeg mig til at se – og ikke mindste høre – Den jyske opera igen.

Til gengæld skal jeg nok ikke se “Dead Man Walking“, et gæstespil af Malmö opera og selvfølgelig baseret på filmen med Susan Sarandon og Sean Penn. Jeg tror heller ikke jeg skal se Bo Holtens nye opera “Livlægens besøg” baseret på P.O.Enquists roman. Der er skrevet utallige operaer på baggrund af berømte bøger, men alligevel irriterer det mig. Det virker så uoriginalt, som om at man bare forsøger at sikre en succes ved at dyrke noget som publikum i forvejen kender. I stedet synes jeg, at man skal læse bogen og se filmen – hvis man har lyst! Men jeg skal da ikke forsværge, at gode anmeldelser alligevel kan lokke mig til disse forestillinger.

Der er kun et par få forestillinger tilbage – så er det sommer og denne er sæson slut. Men jeg begynder allerede at glæde mig til næste sæson. Der bliver mere end rigeligt at bruge sine penge til. Her kan man se hele repertoiret for sæson 2008-09.

Det kongelige Teater har også lavet video af pressemødet hvor repertoiret for alle de fire kunstarter blev præsenteret. Kasper Bech Holten ser ganske vist noget alvorlig ud på billedet, men på videoen fortæller han som altid med humor og et imponerende engagement om den kommende sæson. Hans grænseløse kærlighed er en betydelig forudsætning for Den Kongelige Operas store succes og det flotte niveau man oplever i hver eneste forestilling.

