Jeg har netop læst “Chouanerne. En revolutionsroman.” af Honoré de Balzac. Han er en af mine yndlingsforfattere og han skuffede mig ikke. Chouanerne er en af de mest spændende romaner jeg nogen sinde har læst og jeg fløj simpelthen igennem den. Starten var lidt svær, fordi oversættelsen fungerede dårligt. Men allerede efter 10 sider var historien så spændende, at jeg ikke tænkte mere på det.

Bogen foregår i Bretagne i 1799, hvor republikkens soldater, “de blå”, kæmper for at overvinde chouanerne, en oprørsgruppe som ledes af flygtede monarkister. Men det er kun rammen, for dette er en roman om både krig og kærlighed.

Romanen bliver rigtig spændende, da fire fremmede mennesker mødes i en lille landsbykro. De er alle på vej ind i den farlige krigszone, hvor chouanerne og “de blå” kæmper mod hinanden. Disse fire fremmede betragter hinanden med uro og mistænksomhed, og stemningen er noget trykket mens de spiser frokost sammen. Mme du Gua Saint-Cyr og hendes voksne søn ser mistroisk på den unge og smukke Mlle de Verneuil og hendes tjenestepige Francine, som er ledsaget af den skumle Corentin. De bærer alle navne på aristokrater, som de andre ved er myrdet under den franske revolution. Der er virkelig grund til at være på vagt. Hvis de ikke er dem som de udgiver sig for at være, hvem er de så? Og hvorfor er de på vej ind i det urolige Bretagne? Hvem er på hvilken side? Mlle de Verneuil er ledsaget af en eskorte af soldater. Er de med for at bevogte hende eller for at beskytte hende? Stemningen er knugende og anspændt mens de alle prøver at afsløre hvem der er venner og hvem der er fjender.

Under frokosten kommer oberst Hulot pludselig for at arrestere den unge M. de Gua, som han mistænker for at være oprørslederen Markis de Montauran. Mlle de Verneuil forhindrer hans arrestation ved at fremvise et hemmeligt dokument, som giver hende ret til at befale over alle øvrighedspersoner. Så skulle man tro at sagen var klar. Hun må høre til republikanerne! Men hun bruger dette dokument til at frelse den unge mand. Hvad betyder det? Hvilken side er hun på? Og hvad med den unge mand? Hører han virkelig til chouanerne eller er det en uretfærdig anklage?

Alt dette er kun begyndelsen, men jeg vil ikke fortælle mere om handlingen og dermed ødelægge spændingen for andre læsere. Historien bliver mere og mere nervepirrende og sindsoprivende igennem hele bogen. Hvert eneste kapitel er fyldt med den mest intense, hårrejsende og rædselsvækkende spænding. Bogen bliver på intet tidspunkt slap eller kedelig, og jeg ville ikke undvære én eneste side i dette geniale mesterværk. På grund af den fængslende kærlighedshistorie bliver bogen sammenlignet med “Romeo og Julie” og det er bestemt ikke uden grund! Romanen handler om, hvordan mennesker og store følelser bliver knust i krigen, som gør alle mennesker umenneskelige, kyniske og barbariske. De bliver grebet af krigens blodrus, som vækker deres hævntørst og gør dem alle til mordere. Vanviddet sejrer over fornuften, retfærdigheden og alle former for menneskelighed, indtil selv den mest uskyldige ender som krigens viljesløse redskab. Selv om man kender sin verdenshistorie, er det helt frem til den allersidste side fuldstændig umuligt at forudsige hvem der vinder denne omgang. Men set ud fra et menneskeligt synspunkt, er der ingen vindere – kun tabere.

I indledningen til “To byer” skrev Charles Dickens: “Det var den bedste af alle tider, det var den værste af alle tider.” Trods det dobbelttydige i denne karakteristik, så er det en meget rammende beskrivelse af den franske revolution. Det var en tid med de værste uhyrligheder som man overhovedet kan forestille sig, men under slagordet “Frihed, lighed og broderskab” kæmpede de for nogle tanker og nogle idealer, som danner grundlaget for den frie og demokratiske verden, som vi lever i i dag. Alt dette tænkte jeg overhovedet ikke på da jeg læste bogen. Det var der slet ikke tid til. Bogen var så spændende at jeg bare drønede igennem side efter side…

Honoré de Balzac er en fantastisk forfatter. Jeg ved, at mange litterater foretrækker Gustave Flaubert for Balzac, men jeg har det omvendt. Balzac er en af de forfattere som jeg sætter allermest pris på. Har han nogensinde skrevet en dårlig bog? Okay, jeg må indrømme, at jeg er ikke vild med hans “Skæmtsomme historier”. Jeg synes den er plat! Og “De tretten” er faktisk lidt svag. Men derudover har han skrevet en uendelig lang række af fantastiske mesterværker. Chouanerne er en af dem!

Eric Danielsen har skrevet en bog om Honoré de Balzac der hedder “Guldets satan”. Det er en glimrende bog, hvis man ønsker en hurtig og let introduktion til Balzac. Eric Danielsen skriver meget spændende, men de mange store billeder fylder vel omkring halvdelen af bogens 244 sider. Så kan man selv regne ud hvor meget der er tilbage! Det er simpelthen alt for lidt til en forfatter af Balzacs format. Ud over at han skrev omkring 100 store romaner, så levede han også et utrolig spændende liv.

Der findes en utrolig flot dansk hjemmeside om Balzac. Den er virkelig spændende, men hver eneste gang jeg er på siden går min browser ned. Det er ærgerligt – men det skyldes måske at jeg bruger Firefox.

