KoncertenGlyptoteket fredag aften, blev indledt med en trist nyhed – dagen inden døde hofjægermester og kammerherre Vincens Steensen-Leth fra Steensgård gods på Langeland. Hans Edvard Nørregård-Nielsen holdt en flot mindetale og det skyldes at han var med til at arrangere koncerterne på Glyptoteket. Mellem venner var han kendt som Bo – jeg har desværre aldrig mødt ham, men jeg ved at han var et utrolig spændende menneske, som jeg meget gerne ville have mødt. For mange år siden var han gode venner med forfattere som Frank Jæger, Thorkild Bjørnvig og Tom Kristensen. Dertil var han gift med den kendte forfatter Bodil Steensen-Leth. Men Vincens Steensen-Leth er vist mest kendt for de berømte koncerter i Stoense Kirke, hvor han gang på gang har præsenteret ukendte talenter – som få år senere er blevet verdensstjerner. Han havde en virkelig imponerende evne til at opdage stjernerne før alle andre. Hvordan lykkedes det for Vincens Steensen-Leth at lokke alle disse mennesker til Langeland? Fordi han kendte utrolig mange mennesker inden for den klassiske musik, som alle havde en enorm respekt for ham. Når kunstnerne én gang havde givet koncert i Stoense, kom de gerne tilbage – sikkert også fristet af det smukke Langeland og det gode selskab på Stensgård, hvor man hyggede sig efter koncerterne. Jeg har det indtryk, at her levede man af kunst og kultur.

Vincens Steensen-Leth elskede opera og klassisk musik – og han havde visioner. Han drømte om et operahus og en operafestival på Langeland. Jeg forstår ikke at det ikke lykkedes, men det skyldtes manglende politisk opbakning. Det var meget dumt. Med Steensen-Leths utrolige forbindelser er jeg sikker på at det var blevet en succes. I forvejen ligger mange af verdens største og mest berømte operafestivaller langt ude på landet og hvor er der smukkere end på Langeland? “I hvilket andet operahus kan man i pausen gå gennem en park ned til åbent vand og nyde en dansk sommeraften i ren natur?”, spurgte han selv, uforstående overfor politikernes manglende opbakning. Det var netop ved Stengade strand, ikke langt fra hverken Steensgård gods eller Tranekær slot, at Adam Oehlenschläger skrev “Der er et yndigt land, det står med brede bøge, nær salten østerstrand.” Jeg har været ved Stengade strand og der står bøgetræerne virkelig og spejler sig i vandet. Jeg er fuldstændig sikker på, at Steensen-Leths mange forbindelser og den smukke natur kunne have lokket rigtig mange mennesker til operafestival på Langeland. Og hvor ville jeg gerne selv have oplevet det.

I stedet brugte han sine forbindelser til at hjælpe Glyptoteket med at arrangere deres koncerter. I sin mindetale fortalte Nørregård-Nielsen, at disse koncerter slet ikke havde været mulige uden Steensen-Leth. Heldigvis er der allerede lavet aftaler for et stykke tid. Det gælder formodentlig også for koncerterne i Stoense kirke, som jeg desværre endnu ikke selv har oplevet. I 30 år har Vincens Steensen-Leth arrangeret disse berømte koncerter, hvor verdensstjernerne kommer fra nær og fjern, men heldigvis har jeg forstået at hans datter Charlotte og hendes mand Thomas Bernt Henriksen fortsætter traditionen.

Vincens Steensen-Leth blev kun 72 år og det er meget trist at han ikke skulle leve længere. Når jeg hører folk fortælle om Steensen-Leth er det altid med den dybeste respekt, beundring og fascination. Jeg er overbevidst om, at hans venner er taknemmelige for de år som de har kendt ham.

Der er meget flotte nekrologer i både Fyns Amts avis og Fyns Stiftstidende, der skriver om “Operaelskeren på Langeland.”

