Tove Jansson - Mumitrolden

Tove Jansson - Mumitrolden

Jeg havde fødselsdag lørdag. Fredag var jeg ude at købe et par gaver til mig selv. Jeg købte blandt andet “Mumitrolden – de tre første romaner” af Tove Jansson. Jeg var vild med Mumitrolden da jeg var lille, men har egentlig ikke tænkt så meget på den siden. Men jeg har en god veninde som jævnligt taler begejstret om den og på den måde kan man vist sige at jeg er blevet gen-introduceret. Da den nye bog udkom for nogle uger siden, kom den naturligvis straks øverst på min ønskeseddel. Jeg har allerede læst nogle sider i den og den er genial.  Jeg glæder mig rigtig meget til at læse hele bogen.

Fredag aften gik jeg i byen og det var rigtig hyggeligt. Jeg mødte som (næsten) altid en masse spændende mennesker. Vi snakkede bøger, film og teater hele natten – og i den anden ende af baren tog fyrene tøjet af! Det var en meget festlig aften med en god stemning og godt humør – og jeg var vist lidt beruset da jeg kom hjem. Heldigvis havde jeg ikke tømmermænd dagen efter.  For en sikkerheds skyld havde jeg forberedt alt hvad jeg har brug for i den tilstand – først og fremmest kogte kartofler. Brasekartofler med ketchup er genialt når man har tømmermænd. Det er varmt, det er hurtigt at lave og det mætter på en god måde. Derudover havde jeg købt soja-kakaomælk, tofu-yoghurt med blåbær og et godt økobrød fra Irma som bare skulle en tur i ovnen. Selv om jeg ikke havde tømmermænd, så spiste jeg alligevel det hele – bare for hyggens skyld.

Og det var så den fødselsdag! Man kan vist ikke ligefrem kalde det en begivenhedsrig dag, men jeg synes alligevel det har været en udmærket fødselsdag og en god weekend.

