I mange år har Det kongelige teater åbnet sæsonen med en stor operakoncert. Først var det i Frederiksberg have, men der var slet ikke plads nok og derfor blev koncerten snart flyttet til Søndermarken. For nogle år siden blev den så flyttet til Fælledparken. Af forskellige grunde har jeg aldrig været med til operakoncerterne i Fælledparken, men før det har jeg nok været til 12 eller 13 operakoncerter. Deromkring!

I år bliver der ingen operakoncert og jeg er dybt, dybt skuffet. Der kommer en forestilling, men det bliver en blanding af både opera, ballet og skuespil. Det kongelige teater kalder det selv for “en storstilet samlet event“. Jeg er fuldstændig ligeglad. Jeg er hverken til ballet eller skuespil. Samtidig bliver forestillingen flyttet til Eksercerpladsen ved Rosenborg slot. Der kan jo ikke være mange mennesker! Resten kan se forestillingen på en storskærm i Kongens have! Jeg synes det er en usædvanlig dårlig ide! Det er jo ikke det samme som at sidde sammen med 60-70.000 mennesker og se det på scenen!

Alligevel vil jeg foreslå, at vi laver et blogtræf og følges til forestillingen:

LØRDAG DEN 15. AUGUST, KL.18!

VI MØDES VED RUNDETÅRN KL.12!

Der er sikkert nogen som synes at det er alt for tideligt. Men det er det slet ikke. For det første er der mange som kommer allerede tideligt om morgenen. For det andet plejer dagen faktisk at gå alt for hurtigt. Vi skal jo spise frokost, snakke og hygge os. Selvfølgelig er der et tidspunkt midt på dagen hvor tiden går lidt langsomt. Men bagefter plejer alle at være enige om, at det slet ikke er for lang tid at vente, for det plejer at være megahyggeligt. Derudover handler det jo også om at få en god plads. Jeg håber selvfølgelig at vi kommer ind på Eksercerpladsen! Hvis der allerede er fyldt kl.12, så får vi i hvert fald en god plads foran storskærmen i Kongens have.

Hvert år er der nogen af dem jeg skal følges med, som protesterer mod at komme så tideligt. Det er naturligvis kun dem som aldrig har været med før. Alle andre glæder sig til de hyggelige timer. Og jeg vil straks gøre opmærksom på, at jeg bryder mig ikke om folk som kommer senere, mens vi andre skal bruge hele dagen på at holde gode pladser. Jeg synes det er usolidarisk. Efter min mening er der kun to gode grunde til at komme senere: den ene gælder alle dem som skal arbejde. Den anden grund er lang rejsetid. Hvis folk kommer fra Fyn eller Jylland, så kan jeg godt forstå at de ikke vil stå op klokken 5 om morgenen for at være i København kl. 12! Så er de også alt for trætte når de kommer frem og det er jo ikke sjovt.

Denne dag er maden mindst lige så vigtig som forestillingen! Vi skal hygge os og vi skal have masser af god mad. Men her har jeg igen en lille regel som jeg insister på at fortsætte: jeg nægter at koordinere hvem der laver hvad! Det er fuldstændig overflødigt. Hvert år er de fleste utrolig kreative og vi plejer at få det lækreste luksusmad! Og sådan skal det netop være denne dag! Kun det bedste er godt nok. Og der skal være rigeligt af det, for vi plejer at spise mange gange  – man skal jo huske, at det er mange timer. Vi spiser frokost midt på dagen. Så spiser vi måske lidt inden koncerten og ofte spiser vi igen noget i pausen midt på aftenen. Og det er skam ikke det samme vi spiser. I pausen er det lækkert med noget helt andet – for eksempel pølsebrød, sandwich eller lign. Jeg ved godt hvad jeg har med, men det skal være en hemmelighed og en overraskelse, hæhæ! Men jeg tør garantere, at det bliver superlækkert.

Naturligvis er der ingen regler uden undtagelse – det gælder også denne. Jeg håber at en eller to vil melde sig til at lave kartoffelsalat. Ellers tror jeg nemlig ikke at der er nogen kartoffelsalat! De fleste vil hellere lave et eller andet spændende, som de kan imponere alle andre med. Jeg synes selvfølgelig at det er en supergod ide – men vi kan ikke holde frokost uden kold kartoffelsalat. Og her vil jeg gerne afsløre, at jeg selv kommer med en vegansk karfoffelsalat. Men det er naturligvis kun en lille del af det mad jeg tager med!

Endelig har jeg et lille foreslag: Jeg håber selvfølgelig at der er mange som har lyst til at være med. Måske også nogen fra Fyn eller Jylland? Måske også fra Norge, Sverige eller Belgien? Men jeg synes at de skal være fritaget for at komme med mad. De skal rejse langt og det koster jo også. Derfor synes jeg at alle vi andre skal sørge for maden.

Der er måske også nogen som synes at de ikke har tid til at lave mad. Eller at de ikke er så gode til det. Så foreslår jeg at de kommer med for eksempel ost. Eller frugt. En pose slik er faktisk heller ikke en dårlig ide sådan en lang dag. Eller nødder! En kage er også en god ide. Jaja, det lyder underligt, specielt hvis det er en varm sommerdag med hedebølge. Første gang en af mine venner kom med en kage blev jeg faktisk lidt overrasket – men det viste sig alligevel, at det var et rigtigt godt initiativ, som alle var meget glade for. Der er mange muligheder og vi kan slet ikke få nok! 😀

Jeg håber at der er mange som vil med og det er naturligvis ment som en invitation til alle som læser dette indlæg – også gerne nye bloggere. Operakoncerten plejer at være årets begivenhed, som jeg glæder mig til i flere måneder. Jeg bruger mange timer på at planlægge maden og jeg laver mad i flere dage inden koncerten! På selve dagen kommer jeg slæbende med mad, vin, vand, tæpper og alt muligt andet, så jeg er fuldstændig smadret når jeg endelig kommer frem! Det er den eneste dag, hvor jeg frivilligt SPRINGER ud af sengen klokken 7 om morgenen og slet ikke kan få tiden til at gå før jeg skal afsted. Men jeg elsker det og jeg vil gøre alt hvad jeg kan for at det som sædvanligt bliver en helt utrolig og fantastisk dejlig dag!

Man kan læse mere om forestillingen her!

