Lækker veganer burger

Lækker veganer burger

Endnu en af mine livretter – en lækker veganer burger med masser af salat, agurk, tomat og rødløg. Bøffen er en “Spelt burger” fra Nutana. Ovenpå er der ketchup og en dressing som jeg laver af Yofu – yoghurt lavet på tofu – og et par teskefulde chili pesto fra Svansø. Jeg synes det smager som Thousand Island dressing. Det er superhurtigt og meget nemt.

Sidste år udgav Kirsten Skaarup endnu en vegetarkogebog, som hedder “Det kærlige køkken“. Nu har DK4 lavet en udsendelse i 2 afsnit, som hedder “Kirsten Skaarups kærlige vegetarkøkken“. Jeg så første afsnit i aftes og det var udmærket. Programmet var også på besøg hos Thorbjørn og Mathilde – en veganerfamilie med to små børn.

Så var der også et indslag fra privathospitalet Arresødal, hvor de blandt andet behandler diabetespatienter. Som et eksperiment havde de prøvet at give alle patienter vegetar/veganerkost gennem en periode og resultatet var imponerende. Udover flotte vægttab, kunne mange af patienterne pludselig også undvære deres medicin. Man er igang med at lave en rapport om projektet og jeg håber det vil blive taget meget alvorligt af alle.  Der er bivirkninger ved de fleste former for medicin og det er ikke sundt. Kunne man i stedet nøjes med at spise sundere, så mener jeg at det er en stor fordel. Der er også et projekt som viser, at der er rigtig mange helbredsmæssige fordele ved at leve som veganer!

Der blev også lavet mad i programmet og det var selvfølgelig meget spændende. Alligevel er jeg ikke rigtig begejstret. Det var nemlig en smule avanceret og jeg synes det gav et lidt uheldigt indtryk af, at vegetarmad og veganermad er meget kompliceret og kræver at man handler i en masse forskellige specialbutikker. Det er jo ikke sandt og det ved alle vegetarer og veganere! Men jeg tror at det var det indtryk som alle andre fik. Det er meget sjældent at jeg selv handler andre steder end Irma.

Men det var et spændende program og jeg glæder mig til næste afsnit. Kirsten Skaarup er et meget spændende menneske og hun er god til at fortælle. Her kan man se mere om programmet, samt sendetider!

