Her har jeg cyklet 1000 gange da jeg var barn...

Her har jeg cyklet 1000 gange da jeg var barn…

Det er længe siden at jeg har skrevet på bloggen. Det betyder ikke, at jeg ikke har noget at skrive om – tværtimod! Jeg har haft travlt og jeg har oplevet en masse. Først og fremmest har jeg været i jylland et par gange. Det er rimelig hårdt, når man skal op kl. 5 om morgenen, ud af døren kl. 6 og derefter sidde i offentlig transport 13 timer – det er inkl.hjemturen! Når besøget varer ca. 5 timer, betyder det at man er hjemme igen lidt efter midnat. Og så har man virkelig ondt i røven, ryggen, benene og resten af kroppen. Efter sådan en tur varer det lige et par dage, inden jeg føler mig helt frisk igen!

Derudover har jeg været på nogle gode udflugter og jeg har været til koncert med den tyske tenor Jonas Kaufmann på Glyptoteket. Jonas Kaufmann sang lieder af Schubert, Schumann og Strauss. Det var en god koncert, men også en meget seriøs koncert. Jeg kunne godt få den tanke, at han ville lægge afstand til sine konkurrenter med dette program – hvor der ikke var én eneste opera-arie. Jonas Kaufmann har vist, at han kan håndtere det seriøse repertoire, men jeg ville da gerne have hørt ham synge nogle af de stykker, som efterhånden har gjort ham kendt som en af verdens allerbedste tenorer! Thomas Michelsen har skrevet en fantastisk anmeldelse i Politiken – jeg har aldrig før læst en anmeldelse der var så beruset og begejstret. Det er lidt vildt. Men det var virkelig en god koncert.

Så er det også grandprix-uge. Jeg synes det er en rigtig god ide, at man har valgt at lave to semifinaler og en finale på lørdag. Men jeg er imod alle former for jury – det burde udelukkende være tv-seerne som afgjorde hvem der skal vinde. Jeg har på forhånd hørt alle sangene på youtube og der er kun ganske få sange som jeg kan lide. Derfor sad jeg og zappede lidt rundt, mens jeg så semifinalen tirsdag.

Efter min mening har Sverige én af årets dårligste sange. Jeg er vild med opera, men jeg kan ikke udstå sådan noget opera-pop som Malena Ernman synger. Derudover er sceneshowet så pinligt, at jeg slet ikke kan holde ud at se på det. Jeg synes det er så pinligt og elendigt, at jeg får røde knopper – fuldstændig som når jeg hører Paul Potts eller Andrea Bocelli. De skulle alle sammen sendes ud på en øde ø……….

Finland ligger ret højt på min hitliste med Waldo´s People og “Lose Control”, men de var desværre ikke helt så overbevisende til semifinalen i tirsdags. Estland er en anden af mine favoritter. Deres sang minder lidt om Enya, men jeg kan vældig godt lide det. Jeg synes det er meget smukt.

Men det er jo fuldstændig lige meget, for det er vist allerede afgjort – jeg er 100% sikker på at Norge vinder. Det er virkelig en god sang; den er simpel, original og fantastisk. Alexander Rybak er dødhamrende charmerende og danserne er geniale – jeg er vild med deres show! Jeg har sikkert hørt denne sang 100 gange og den bliver staddig bedre og bedre!

I følge Ladbrokes.com får Sverige, Malta, Armenien, Bosnien og Herzegovinia, Storbritanien, Island, Frankrig og Tyskland en bedre placering end Danmark. Men det tror jeg simpelthen ikke på. Det er mange år siden, at jeg har troet på en dansk sang, men i år forventer jeg, at Danmark følger lige i hælene på Norge……..

