Da 30 ud af 42 lande havde afgivet deres stemmer ved årets melodi grand prix i Moskva, udtalte den danske kommentator, Nikolaj Molbech, at “der begynder at tegne sig et stabilt billede”. Jeg overvejede om han havde sovet, for Alexander Rybak havde fra starten lagt sig i spidsen med dobbelt så mange point som nummer to. Og den føring holdt han gennem hele stemmeafgivningen. Det er bestemt ikke for at være negativ, men det var egentlig lidt kedeligt. Der var ikke den mindste spænding eller usikkerhed om resultatet. Norge sluttede med 387 point og det er første gang at nogen har fået mere end 300 point. Det var en meget flot og overlegen sejr til Alexander Rybak og “Fairytale”.

Desværre har Norges sejr nogle uheldige konsekvenser: i følge Hege betyder det nemlig, at verden ikke står til påske…….!

Niels Brinck blev kun nummer 13 med “Believe again”. Det er jeg meget forbavset over og jeg har lidt svært ved at forstå det. Jeg kan heller ikke forstå at Island blev nr. 2 – jeg synes det var en meget kedelig sang, men der er åbenbart en masse mennesker som er uenige med mig.

Men jeg synes bestemt ikke at vi skal være skuffede over Brinck´s placering. Han blev nr. 13 ud af 42 lande – det er da helt ok, selv om jeg havde forventet at det ville gå lidt bedre.

Årets pinligste indslag kom ikke fra deltagerne, men fra årets pauseshow, der bestod af en håndfuld storbarmede og halvnøgne kvinder med meget små trusser og stramme, våde t-shirts, der kastede sig rundt i en spand vand. Havde jeg set dette show på en stripbar, så ville det formodentlig være en hel del over det niveau jeg forventede sådan et sted. Men til et melodi grand prix synes jeg at det var usædvanligt vulgært og smagløst. Jeg har aldrig set noget der var så plat og tarveligt.

