Ratatouille er en klassisk fransk ret, som alle kender. Man spiser den som regel bare med brød til…. jeg synes, at det er lidt kedeligt. Der mangler lige som noget. Jeg har prøvet med både ris og pasta, men jeg var stadig ikke særlig begejstret. Så prøvede jeg med helt almindelig kartoffelmos – WOW! Kartoffelmos og ratatouille er den perfekte kombination! Her er min opskrift:

Ratatouille med kartoffelmos

2 løg

2 courgetter

1 aubergine

1 rød peberfrugt

1 grøn peberfrugt

2 ds flåede tomater

3 fed hvidløg

3 dl grønsagsbouillon

1 lille dåse konc. tomatpure

paprika

basilikum

timian

salt

1)  Alle grønsagerne skal skæres i tern.

2) Svits løget et par minutter i lidt olie i en STOR gryde.

3) Tilsæt courgetter, aubergine og begge peberfrugter. Svits det et par minutter.

4) Tilsæt de flåede tomater, konc. tomatpure og bouillonen.

5) Lad det koge 25-30 minutter og så skal retten krydres med paprika, basilikum, timian og salt.

Hvis du er rigtig smart, så har du skrællet kartoflerne inden du begyndte på ratatouille. Så tænder man for begge gryder samtidig! Når kartoflerne er færdige, så smider man lidt plantemargarine i gryden og cirka 1 dl sojamælk(gerne varmet i en gryde først!). Brug et kartoffelmosjern – det tager lige 2 minutter!

Så er der mad. Det er super nemt, super sundt og super lækkert!

Advarsel: hvis man spiser lige så meget som mig, så får man ondt i maven! 😉

