Kikærtegryde

Denne kikærtegryde er en af mine yndlingsopskrifter – det er simpelt og meget lækkert. Jeg har svært ved at beskrive smagen, men jeg tror det er kombinationen af tomat, tamari og basilikum som giver en lidt sød syrlighed – det er meget pikant og jeg er fuldstændig vild med det. Skal man have gæster kan den sagtens laves dagen før og jeg tror at børn vil elske denne ret.

1 løg

250 g. champignon

1 rød peberfrugt

1 ds flåede tomater

2 dl grønsagsbouillon

1 spsk konc. tomat

4 dl udblødte og kogte kikærter

majs efter smag.

½ dl sojafløde eller havrefløde

1 spsk tamari

1 tsk paprika

½ tsk basilikum

salt.

1) Kikærterne skal i blød 12 timer og koges i næsten en time. Hvis man ser bort fra kikærterne, så er retten meget hurtig at lave. Men man kan selvfølgelig også vælge at bruge kikærter fra dåse.

2) Svits løg i 2 minutter.

3) Tilsæt rød peber og champignon – svits i endnu 5 minutter.

4) Tilsæt flåede tomater, grønsagsbouillon, konc. tomat, kikærter og majs. Lad det koge i 10 minutter.

5) Tilsæt sojafløde, tamari, paprika, basilikum og salt.

Server retten med lidt ris – og gerne friskbagt brød!

Lækker kikærtegryde!

