Min cykel blev stjålet i starten af december, mens den stod uden for min egen gadedør. Jeg opdagede det, da jeg tilfældigvis kiggede ud af vinduet og så at den var borte. Min reaktion var meget underlig: jeg kunne bare ikke forstå det. Jeg blev ved med at gå og kigge ud af vinduet, mens jeg tænkte, at næste gang så var den der nok alligevel. Jeg havde sikkert bare set forkert……men det nyttede selvfølgelig ikke noget og jeg blev nødt til at acceptere, at nogle idioter havde stjålet MIN cykel!

Så begyndte jeg at gå og kigge efter den alle mulige steder, men jeg fandt den selvfølgelig ikke. Endelig meldte jeg det til politiet og forsikringen, hvorefter jeg gik ned til cykelhandleren for at se på en ny cykel. Men det gjorde mig bare endnu mere muggen og utilfreds; jeg ville jo ikke have en ny cykel. Jeg ville have MIN cykel tilbage.

Min nye cykel

For et par uger siden købte jeg endelig en ny cykel. Jeg kom forbi cykelhandleren og pludselig så jeg en cykel som jeg godt kunne lide. Jeg tror det er et udtryk for, at jeg endelig var kommet over cykeltyveriet. Jeg har fået cykelkurv på den nye cykel – jeg var meget i tvivl om jeg skulle eller ej. Det ser bestemt IKKE smart ud, men jeg er blevet rigtig glad for det. Når jeg køber ind, så er det ofte rigtig mange kilo af gangen.

For et par uger siden havde Politiken et interview med Christian Skødt, som er chefkonsulent i brancheorganisationen “Pension og forsikring”. Her udtaler Christian Skødt, at »Der står mange cykler uden at være fastgjort til et stativ. Det giver tyvene alt for gode arbejdsbetingelser. Det er for nemt«.

Jeg blev simpelthen så rasende! Om jeg så vælger at stille min cykel midt på rådhuspladsen uden at låse den, så er det stadig min cykel og det er stadig tyveri, hvis nogen løber med den. Jeg synes Christian Skødt er uforskammet, når han på den måde giver cykelejerne skylden. Jeg har en wirelås, men den havde jeg ikke brugt; jeg plejer kun at bruge den, hvis jeg skal stille min cykel et udsat sted, men det er meget sjældent.

Når jeg cykler ind til byen, så stiller jeg den altid på Nørreport station, hvor jeg betaler for adgang til den låste cykelparkering. Jeg synes det er enormt smart og meget trygt. Og Københavns centrum er jo ikke større, end man kan gå hvor man skal hen. Derfor synes jeg faktisk, at jeg har gjort meget for at passe på min cykel. Jeg har aldrig stillet den rundt omkring i byens gader.

Samtidig har Christian Skødt tilsyneladende ikke tænkt over konsekvenserne af det han siger – ellers er han bare fuldstændig ligeglad; han er formodentlig kun interesseret i at forsikringsbranchen skal spare nogle penge. Eller tjene nogle flere penge – i denne sammenhæng kan det jo være det samme. Christian Skødt og forsikringsbranchen foreslår, at man låser cyklen fast til cykelstativer, gelændere, gadelygter og skilte! Men tænk hvordan der ville se ud, hvis alle stillede deres cykler hvor de kunne låse dem fast til et eller andet! Det ville jo flyde med cykler i alle byens gader! Og det er sandelig slemt nok i forvejen.

Jeg synes det er uanstændig, når Christian Skødt på den måde bebrejder cyklisterne at deres cykler bliver stjålet. Han glemmer åbenbart, at det har nogle konsekvenser. Jeg har en rimelig høj selvrisiko på min forsikring og derfor fik jeg kun 1500kr fra forsikringen. Det kan man jo ikke få en ny cykel for – og det var faktisk et stort problem for mig, da jeg ikke havde resten af pengene. Hvis Christian Skødt tror, at jeg synes det er fedt at bruge så mange penge på en ny cykel, så tager han i hvert fald fejl. Jeg synes, at jeg har gjort meget for at passe på min cykel, men jeg vil selvfølgelig passe endnu bedre på den nye cykel.

Til gengæld er jeg enig med ham, når han ønsker at politiet ville lave flere cykelrazziar! Jep – jeg kan slet ikke forstå, hvorfor det ikke sker oftere. Politiet vil sikkert fortælle, at de mangler ressourcer og det er formodentlig sandt. Men så burde bøden for at køre på en stjålet cykel være så stor, at den dækkede politiets udgifter til denne indsats. Det ville kun være ret og rimeligt!

