Livsvilje

I dag vælter regnen igen ned fra himlen og man kan vist godt få den tanke, at det aldrig bliver forår! Jeg fryser og jeg trænger voldsomt til noget sol og noget varme. Efterhånden er jeg faktisk ved at blive lidt utålmodig…..

Men rundt omkring er der alligevel små forårstegn. Billedet ved siden af, er af en tom eller nedlagt butik, som jeg kommer forbi næsten hver dag. I mange år har der groet en lille gren over det gamle skilt. Der er åbenbart ikke så meget næring at den kan vokse, for den bliver aldrig større. Men den kan alligevel klare den værste vinterfrost og de voldsomme hedebølger, som vi nogen gange oplever om sommeren. Hvordan kan den overleve, når den ikke får vand i flere uger? Jeg forstår det ikke! Men jeg er altid lidt imponeret over denne livskraft eller livsvilje. Det må da være et af livets små mirakler.

Neden under er det en alle på Bispebjerg kirkegård, som jeg jævnligt kører igennem. Om foråret er det fuldstændig lige som at cykle igennem en lyserød sky. Det skyldes ikke kun blomsterne som drysser ned, men også lyset der bliver farvet når det falder ned over blomsterne. Man kan næsten blive helt beruset, når man kører igennem denne smukke allé af blomstrende japanske kirsebærtræer.

Japanske kirsebærtræer på Bispebjerg kirkegård

