Vegetarisk wok

Det er både nemt og hurtigt at lave en god vegetarisk wok – og det er sundt. Man får spist en pokkers masse grøntsager.

Begynd med at koge ris. Hvis man bruger brune ris lige som mig, så tager det nemlig ret lang tid og man kan sagtens nå at lave resten, mens risene koger.

Så gør man sovsen klar: 2½ dl bouillon + 1 tsk maizenamel pr. person. Man blander bare ingredienserne i en skål eller en kande, så det er klar til senere!

Man kan selvfølgelig bruge de grøntsager som man har lyst til. Denne gang har jeg brugt: minimajs, snackærter, rød peber, broccoli og spidskål.

Alle grøntsagerne skal steges i wokken med noget olie. Man skal ikke skrue for højt op for varmen. Så skal man huske, at de grøntsager som skal steges længst tid skal i wokken først.

Giv broccoli 3-4 minutter. Så smider man babymajs, snackærter og rød peber i wokken. Til allersidst smider man spidskål i wokken. Det skal kun lige have 30 sekunder.  Det er vigtigt, at man rører rundt i grøntsagerne HELE tiden, så de ikke sætter sig.

Så tilsætter man sovsen – den skal lige koge 1½ – 2 minutter. Smag retten til med salt, citronsaft og sojasovs – jeg bruger Ketjap Manis, som er en meget sød soja. Så får wokretten sådan en lækker sur/sødsmag.

Spis retten med brune ris! Det er både lækkert og sundt. Retten er meget let. Hvis man ønsker en ret som ligger lidt tungere i maven, så kan man tilsætte lidt kikærter.

Vegetarisk wok - nemt og lækker!

Reklamer