I aften 20,50 – 22,15 sender DR2 den kontroversielle dokumentar “The Cove – delfinernes mareridt”.

Hovedpersonen er Richard O´Barry der blev kendt som træner for delfinen Flipper. I følge Richard O´Barry begik Flipper selvmord og det ændrede hans forhold til delfiner – siden har han arbejdet for at beskytte delfinerne. Det fører ham til den lille japanske by Taiji, hvor der hvert år bliver organiseret en modbydelig nedslagtning af store mængder delfiner.

Filmen viser hvordan de lokale vil gøre hvad som helst for at skjule disse begivenheder for offentligheden og hvordan myndighederne forsøger at lade som om det slet ikke sker.

Jeg synes det er skræmmende og uhyggeligt, at mennesker kan se på sådan en utrolig angst, lidelse og smerte uden at gribe ind. Tværtimod vil mange gerne forsvare disse handlinger – gerne med argumenter om traditioner og fortid. Vi ser det samme på Færøerne. Jeg håber alle bemærker, at den metode som de japanske fiskere bruger mod delfinerne, er nærmest identisk med den metode de færøske fiskere bruger mod grindehvalerne.

Gang på gang ser vi hvordan mennesker kan være vidner til de værste og de mest skændige handlinger uden at gribe ind; ofte er mennesker direkte ansvarlige for disse handlinger; ofte betragter mennesker disse handlinger som storslået underholdning – tænk på tyrefægtning i Spanien eller Mexico. Eller tænk hundekampe, som vist er noget der foregår i det meste af verden.

Jeg skal se “The Cove” i aften, men jeg skal se den med fjernbetjeningen i hånden, så jeg kan sidde og zappe. Jeg ved, at jeg kan ikke holde ud at se hele filmen uden pauser. Dette er en film om den mest modbydelige form for ondskab, en film om mennesker som ikke ejer nogen som helst form for empati eller følelser for andre. Det er en meget skræmmende film, men den slags film er nødvendige, hvis vi skal stoppe denne barbariske form for dyremishandling i Japan……. og på Færøerne!

