Jeg er rigtig ked af, at jeg ikke har skrevet noget så længe, for jeg har oplevet en masse og der har været rigeligt at skrive om. Jeg har været til Haydns “Farewell Symphony” i DR´s koncertsal og Nabucco i Operaen. Særligt Nabucco var en god forestilling. Det var en antediluviansk historie; det var sådan noget med “min gud er større end din” og så prøvede de at slå hinanden ihjel, for at bevise at hvem der havde ret. Så blev kong Nabucco så træt af alt den ballade, at han afskaffede alle guderne og udråbte sig selv til den eneste gud. Jeg synes egentlig det var en god og meget moderne løsning – men det syntes Nabuccos datter ikke. Hun fik faren erklæret for sindssyg, spærrede ham inde og skyndte sig at tage magten selv. Men så viste det sig, at hun slet ikke var kongens rigtige datter og så gjaldt det slet ikke. Hun prøvede også at myrde sin søster og det kunne man jo godt forstå, for hun var nemlig en rigtig lille prinsesse. Men det nåede hun desværre ikke, før operaen var slut.

Jeg synes handlingen var rimelig uinteressant og scenografien var aldeles rædselsfuld – det er noget af det værste jeg nogensinde har set. Men musikken var fantastisk, kapellet var i topform og sangerne var supergode. Derfor var det en af de bedste forestillinger jeg har set i lang tid og jeg nød hvert eneste minut……. jeg håber egentlig, at jeg når at se den endnu en gang!

Jeg havde også billet til Rach2 i det gamle radiohus, men jeg kunne ikke overskue det. Jeg har været syg og haft en pokkers masse problemer i løbet af de sidste uger – det hele har kørt lidt skævt. Det var rigtig ærgerligt, for jeg havde virkelig glædet mig til Rachmaninovs 2. klaverkoncert. Jeg håber, at jeg får chancen for at opleve den en anden gang.

 

Det berømte fangekor fra Nabucco. Foto: Mats Backer/DKT

 

