Onsdag var jeg til koncert i DR´s koncertsal; Beethovens 6. symfoni dirigeret af spaniens førende dirigent Rafael Frühbeck de Burgos. Beethovens 6. symfoni er i 5 satser, men de tre sidste spilles uden satspauser. Umiddelbart ville jeg jo mene, at så blev det til 3 satser….. men sådan er det åbenbart ikke. Der er så meget jeg ikke forstår!

Beethovens 6. symfoni kaldes for “Pastorale”. Det er et tonemaleri, hvor komponisten beskriver en række landlige stemninger. Suk og støn! Jeg er så træt af alle disse store brusende symfonier. Det er så pompøst og svulstigt, at man næsten får kvalme! Der var en gang jeg elskede det, men sådan er det ikke mere. I dag kan jeg næsten ikke holde det ud. Jeg er dog i tvivl, om jeg generelt er træt af symfonier eller om det kun er Beethovens symfonier jeg er træt af.

Så er der nogen som tænker; jamen, hvorfor købte du så billet til den koncert? Jeg har aldrig hørt den 6. symfoni i virkeligheden og selv om jeg generelt er dødhamrende træt af symfonier, så er jeg jo stadig vild med Beethovens 9. Derfor skulle den have en chance. Selv om jeg ikke var særlig begejstret for koncerten, så havde den bestemt indslag som jeg godt kunne lide. Jeg synes faktisk den blev bedre og bedre, jo mere vi nærmede os slutningen. Koncerten begyndte så pænt og romantisk, men blev efterhånden mere skarp og voldsom – heldigvis!

Som så ofte var jeg alene til denne koncert – det er jeg jo til de fleste. Der er mange som ikke bryder sig om at gå til koncert alene. Det virker måske også lidt underligt den første gang, men så vender man sig til det. Man opdager lige frem, at det kan have visse fordele. Og man kan jo ikke sidde hjemme og vente på, at venner og bekendte har tid – så kommer man jo aldrig nogen steder! Jeg nægter at acceptere sådan en begrænsning i mit liv. Jeg går gerne alene til både koncerter og opera, og jeg elsker det!

Da jeg kom ud fra koncerthuset ringede jeg til Green Sushi og bestilte takeaway. Jeg tog metroen til Kongens nytorv og da jeg havde hentet mit mad i Grønnegade, smuttede jeg lige omkring Irma for at købe et stykke chokolade – og så skyndte jeg mig hjem.

Og på den måde blev det til en super dejlig dag! Koncert i Koncerthuset, sushi og chokolade….. så kan man jo ikke ønske mere!

DR´s nye koncertsal

