De fleste mennesker ejer forskellige ting som er lavet af silke; silketørklæder, silkeundertøj, silkeslips, osv – men det er de færreste som ved hvordan man laver silke.

Man taler om silkeorm, men det er faktisk larver. Fra larverne kommer ud af æggene skifter de skin 4 gange i løbet af 35 dage og de forøger deres vægt 10.000 gange. Det er larvernes spyt, som bliver til en tynd silketråd, når den kommer i kontakt med luften. Denne tråd bliver ofte op til 900 meter lang. Larverne bruger silketråden til at spinde en puppe omkring deres krop – det tager 2-3 dage.

Herefter bliver larverne til en silkesommerfugl, som vil gnave sig ud gennem pupperne og derved ødelægger de selvfølgelig den lange, fine silketråd. For at undgå det, så bliver de levende larver – eller silkeorme – dampet eller kogt. Herefter ruller man tråden op på en spole og den døde larve bliver smidt væk. Man skal bruge omkring 3.000 silkelarver for at lave 1 pund silke.

I følge nogle dyreværnsorganisationer – fx PETA – er det en meget smertefuld død. Andre påstår, at insekter og hvirvelløse dyr slet ikke kan føle – jeg mener, at forskningen efterhånden er kommet så langt, at det er modbevist. Alle dyr kan føle smerte – men ikke angst. Jeg synes dog ikke det retfærdiggør noget som helst. Jeg synes man skal lade tvivlen komme dyrene til gode. Silke er unødvendigt. Vi har ikke brug for det og der er mange andre alternativer, som er mindst lige så gode.

Men en af de ting som det kan være svært at finde, er slips uden silke. For nyligt tjekkede jeg Magasin og en håndfuld butikker på Strøget i København. Det tog mig en hel dag og jeg fandt kun 3-4 slips uden silke – og de var alle afskyelige! Jeg forstår det ikke. Jeg synes det er urimeligt og unødvendigt, at 3.000 silkeorm skal dø bare fordi jeg skal have et slips.

Det skyldes nok, at silkeslips automatisk lyder som kvalitet. Og alt andet lyder som billige og tarvelige erstatninger. Men det skyldes fordomme. Et af de steder hvor jeg endelig fandt slips uden silke, var i Føtex – de så ganske anstændige ud. Hvis man ikke vil bruge et slips fra Føtex, så findes der et firma som laver ret eksklusive slips i bomuldssatin – Jaan J.

Jeg er VILD med deres “non silk ties”. Jeg har ALDRIG set SÅ MANGE flotte slips. Jeg bruger gerne slips ved passende lejligheder, men det er jo hverken hver eller hver anden dag. Derfor er det lidt begrænset, hvor mange slips jeg har brug for – desværre. Når jeg ser Jaan J.s kollektion, så ville jeg ønske, at jeg kunne købe dem alle sammen!

Vejledning til at binde flotte slipseknuder!

Non silk slips

