Konservatoriets koncersal

Konservatoriets koncertsal

Fredag aften var jeg til koncert i “Konservatoriets koncertsal” – jeg vænner mig aldrig til det navn. For mig vil det nok altid være “Radiohusets koncertsal” eller den gamle koncertsal.

Første del var Haydns cellokoncert nr. 2 i D-dur med Andreas Brantelid som solist. Jeg synes der manglede fokus de først minutter og da dirigenten, Heinrich Schiff, endelig fik samlet orkestret, virkede det lidt stift og klangløst – måske skulle musikerne lige varmes op, for snart begyndte Haydns smukke musik at fylde salen. Haydns musik har en let og elegant munterhed, som jeg er ret vild med. Men den er ikke uden en vis melankoli, som giver dybde og flere nuancer til værkerne. Jeg sad rigtig godt og kunne se Andreas Brantelid – det var meget spændende og dybt imponerende at se ham arbejde med sin cello. Jeg tror virkelig han morer sig og har det sjovt når han spiller; det er formodentlig derfor han er så god. Haydns cellokoncert er skrevet til fyrst Esterházy i Ungarn og det var virkelig fyrstelig underholdning, selv i anno 2011.

Efter bragende bifald og flere fremkaldelser måtte Andreas Brantelid give et ekstranummer.

Anden del var Anton Bruckner, Symfoni nr. 4 – også kendt som “Den romantiske”. Trods navnet blev det aldrig svulstigt eller pompøst, som mange romantiske symfonier. I stedet var der en forfriskende skarphed over værket. Efter bulder og brag satte strygerne ind med nogle toner der næsten var jazzede – jeg smeltede igen og igen og igen.

Det var virkelig en vellykket koncert med Sjællands Symfoniorkester og en god aften i den gamle koncertsal, hvor der kun var ganske få ledige pladser. Det er mit indtryk, at publikum har genopdaget radiohuset og efterhånden er Sjællands Symfoniorkester ved at blive en seriøs konkurrent til DRs Symfoniorkester. Sidstnævnte er vel nok en tand bedre – men omgivelserne betyder også noget, og koncertsalen i det gamle Radiohuset har nogle kvaliteter som mangler i DRs nye koncerthus. Der er en sjæl, en intimitet og en følelse af velbehag, som gør det til en dejlig oplevelse at være der. Jeg har et lidt mere uafklaret forhold til Jean Nouvels mesterværk i Ørestaden.

Sjællands symfoniorkester

Sjællands Symfoniorkester

