Krisen kradser på det kongelige – det har også konsekvenser for publikum.

Den 9. december besluttede jeg, at tage i Operaen for at se Madame Butterfly – som så ofte før, ville jeg købe billetten til halv pris samme dag. Jeg vidste at Det kongelige teater havde ændret reglerne: tidspunktet var ændret fra 16 til 18, og man skulle købe billetten i billetkontoret på Holmen – ikke på Kongens Nytorv. For at være helt sikker på reglerne tjekkede jeg hjemmesiden inden jeg tog hjemmefra.

Derfor blev jeg lidt forbavset, da jeg stod foran skranken på billetkontoret og ekspedienten sagde:

“Det bliver 895 kroner.”

“895? Er der ikke halv pris?”

“Nej, den ordning har man afskaffet.”

“Det forstår jeg ikke. Jeg tjekkede jeres hjemmesiden lige inden jeg tog hjemmefra og det stod der ingenting om.”

Jeg syntes ikke det var rimeligt at diskutere det med ekspedienten. Det var jo ikke hendes skyld…….. Derfor købte jeg bare billetten og tænkte, at det ville jeg klage over senere.

Jeg synes ikke det er rimeligt at afskaffe en ordning, der har eksisteret lige så længe som jeg kan huske, uden at informere om det. Og man kan da ikke reklamere med én pris på hjemmesiden og så forlange en helt anden pris, når folk kommer i billetkontoret. Det er da nærmest bondefangeri.

Det skrev jeg til Det Kongelig teater nogle dage senere, hvorefter jeg opfordrede dem til at sende mig en check på 447,50 kroner.

Der gik næsten 3 uger før jeg hørte fra Det kongelige teater og jeg blev meget forbavset over deres svar: “Af teatrets hjemmeside fremgår: hvis en forestilling ikke er udsolgt, kan Det Kongelige Teater vælge at sætte en kvote billetter til salg til halv pris“.

Yes – det står der. Det er fuldstændig korrekt. Der er kun ét problem: sådan stod der IKKE den dag jeg var i operaen eller den dag jeg sendte min klage. I mellemtiden har man ændret hjemmesiden, men jeg har selvfølgelig et screenshot af den gamle side:

Rabatter på Det Kongelige Teater

Jeg synes det er både uanstændigt og enormt uforskammet, at de refererer til en ny tekst på deres hjemmeside, da de besvarer min klage. Jeg har naturligvis skrevet til dem endnu en gang, for at spørge om de selv synes at det er rimeligt. Det er næsten 2 måneder siden. Jeg har endnu ikke hørt fra dem, så man har formodentlig valgt, at man ikke vil besvare min mail.

Jeg havde naturligvis ikke forventet at modtage en check fra Det kongelige Teater – og det var heller ikke nødvendigt. Hvis de havde skrevet til mig, at de godt kunne se problemet og hurtigst muligt ville ændre hjemmesiden så den var i overensstemmelse med virkeligheden og gældende praksis, så havde jeg været glad og tilfreds. Nu har de jo ændret beskrivelsen af deres rabatordning – det må vel betyde, at de faktisk er enige med mig i min kritik; det er i hvert fald en erkendelse af, at teksten ikke var klar og tydelig.

Men jeg kan godt forstå, at det var nødvendigt at afskaffe halvpris-ordningen. Desværre – det er jo en ordning, som jeg selv har haft utrolig stor glæde af og jeg får i hvert fald ikke råd til at se så meget opera i fremtiden….jeg bliver helt deprimeret bare ved tanken!

For tiden har man problemer med at fylde de mange pladser i den nye opera. Til de fleste forestillinger er der desværre alt, alt for mange ledige sæder. Det har publikum naturligvis bemærket og det sidste års tid er køen til halvpris-billetterne blevet længere og længere – og det er kun forståeligt: der er ingen grund til at betale fuld pris for noget som man kan få til halvpris. Der er faktisk halvpris-billetter til alle dem som ønsker det. Og det er selvfølgelig et problem!

Tænk hvis alle benyttede sig af denne ordning og billetindtægterne faldt til det halve. Det ville være en katastrofe for økonomien på Det Kongelige Teater. Jeg tør slet ikke tænke på konsekvenserne! Det er rigtig ærgerligt, at man ikke kan sælge de mange ledige pladser til halv pris, men jeg tror det har været nødvendigt, at afskaffe denne ordning. Man har simpelthen ikke haft noget valg.

Publikumsinteressen har altid været svingende i operaen. I 80´erne gik det heller ikke særlig godt, men så kom de tre tenorer – Luciano Pavarotti, Jose Carreras og Placido Domingo – som gjorde opera mere populært end nogensinde. Den unge operachef, Kasper Holten, skaffede ekstra fokus på operaen og snart kom det nye operahus på Holmen, som skruede interessen endnu mere i vejret.

Nu er nyhedens interesse forsvundet og der er finanskrise. Der er mange faktorer som spiller ind, når man skal forklare hvorfor publikum svigter. Men jeg er sikker på, at det er en midlertidig krise og snart svinger udviklingen igen den anden vej.

Operaen på Holmen

