For nyligt læste jeg, at moderne familier spiser IKKE rester – man spiser ikke det samme to dage i træk. Hvis der er noget tilbage fra aftensmaden, så smider man det simpelthen ud……. For det første blev jeg forarget! Det er dog en absurd form for madspild. Dernæst undrede jeg mig – det er så dejligt nemt at spise rester dagen efter og de fleste moderne familier klager jo over, at de mangler tid.

Dagens tip: hvis man har en smule ris tilbage fra aftensmaden, så er der ingen grund til at smide den ud. Hvis jeg har en gryderet, så smider jeg risene derned. Så skal det bare varmes dagen efter – så har jeg både hurtig og nem aftensmad.

Men man kan også lave stegte ris – man kan selvfølgelig bruge de grøntsager som man selv har lyst til, men rød peber, majs og ærter er mine favoritter.

Begynd med at skære rød peber i små stykker og steg det først. Det skal nemlig have lidt længere tid end resten. Lad det stege 3-4 minutter og tilsæt derefter den kolde ris fra dagen før, samt frosne majs og ærter. Mens det steger tilsætter man krydderierne: jeg bruger 1-2 tsk paprika og et par drys cayennepeber – det må nemlig gerne være lidt skarpt. Og så kommer det lille trick som gør retten til noget helt specielt: når det hele er stegt godt igennem, så tilsætter man 1-2 tsk Ketjap Manis, som er en meget sød sojasauce.

Jeg er virkelig vild med kombinationen af den lidt stærke cayennepeber og den søde sojasauce – det er superlækkert! For et par dage siden spiste jeg stegt ris sammen med et par linsedeller.

Stegt ris med linsedeller

