De er mest kendt som Sjællands Symfoniorkester, men hvert forår skifter de navn til Tivolis Symfoniorkester og flytter ind i Tivolis koncertsal som er deres sommerresidens.

Deres historie går helt tilbage til 1839, hvor H.C. Lumbye  blev inspireret af de Wienske valsetoner og samlede et lille orkester for at spille musik i den nye, populære stil. Da Georg Carstensen åbnede sin have  i 1843 – dengang stedet blot var kendt som Carstensens have og ingen endnu havde hørt om Tivoli – engagerede han Lumbye og hans lille orkester til at spille for havens gæster. I 1846 antog de navnet “Tivolis orkester”, men det var først i 1965 at man dannede “Sjællands Symfoniorkester” og dermed gav alle musikerne helårsansættelse.

I dag giver Tivolis Symfoniorkester årets første koncert og dermed tager man hul på et særdeles ambitiøst og imponerende program; det er en lang og overvældende stjernerække, som jeg aldrig har set magen til – berømthederne kommer simpelthen som perler på en snor: Jevgenij Kissin, Lawrence Brownlee, Jonas Kaufman, Measha Brueggergosman, Roberto Alagna, Kristjan Järvi, Renée Fleming, Yundi og mange, mange flere.

Jeg kan godt lide Tivoli, men jeg er ikke særlig vild med at køre i karrussel. Jeg er vild med god mad, men der er desværre ikke så mange muligheder når man er veganer. Selv om jeg holder meget af Tivoli, så har jeg egentlig ikke særlig meget at komme der efter. Sådan plejer det i hvert fald at være – men det bliver vist anderledes i år, for jeg har allerede sikret mig en god håndfuld billetter og forventer at være fast gæst hele sæsonen.

Det bliver en skøn sommer!

