Mandag havde Politikens journalist Michael Bo et interview med den nye operachef Keith Warner. De talte blandt andet om den faldende belægningsprocent og i den forbindelse sagde Keith Warner: “… intet, intet overhovedet, ville hjælpe os halvt så meget, som hvis vi kunne halvere billetpriserne«. Selv om han straks påpegede, at Operaen ville gå fallit hvis dette blev gennemført. Jeg er enig og skrev for nogen tid siden det samme her.

Alligevel har operacheftens udtalelse ført til debat om billetpriserne i Operaen – særligt på AOKs hjemmeside, hvor man også har lavet en kort undersøgelse af prisudviklingen i København og praksis i andre operahuse.

Det er en forudsætning for sådan en debat, at man ikke glemmer baggrunden. Da operaen flyttede til det nye operahus fjernede man de 2-3 billigste billetkategorier og resten fik et ordentligt spark i vejret. Det blev kritiseret allerede den gang, men ledelsen forsvarede sig med, at der ikke var nogen dårlige pladser i den nye opera. Det er et godt argument, som ikke kan bestrides. Men det hjælper jo ikke dem, som ikke har råd til at betale de væsentlig højere priser.

I den nye opera er der i alt 1716 pladser. Der er cirka 30 ståpladser som normalt koster 95 kroner – jeg siger pænt nej tak. Så er der omkring 170 pladser til 345 kroner stykket, fordelt på siderne på 2. og 3. balkon. Derefter koster de billigste billetter 495 kroner – det gælder selv de bageste pladser på den øverste balkon.

I alle de år jeg kan huske, har det været muligt at købe usolgte billetter til halv pris nogle timer før alle forestillinger. For nogle måneder siden blev denne ordning også ændret, hvilket medførte store forringelser som i praksis gør ordningen ubrugelig. Det er endnu et tiltag som begrænser almindelig menneskers mulighed for at komme i operaen. I den nye ordning forbeholder Det kongelige teater sig også retten til at beslutte HVILKE sæder der kan sælges til halv pris. Det kan jo godt give mig en mistanke om, at man ikke ønsker at pøblen skal sætte sig på de bedste pladser. Hvis man ser på udviklingen de sidste 10 år, så kunne man godt få det indtryk, at nogen forsøger at begrænse mindre bemidlede menneskers adgang til operaen.

Når der er debat om det offentlige tilskud til operaen, så er der altid nogle rindalister som argumenterer for, at tilskuddet helt skal droppes. Jeg undrer mig særlig meget, når det er venstreorienterede mennesker og jeg spørger mig selv, om de egentlig forstår hvad de selv siger. Jeg forstår i hvert fald ikke, hvordan det kan være i overensstemmelse med en venstreorienteret og social tankegang. I Danmark har vi haft et princip om, at staten skulle gøre kunsten og kulturen tilgængelig for den brede befolkning. Og operaen skulle være hele Danmarks opera. Det har været statens opgave, så vidt muligt, at sikre hele befolkningen adgang til kulturlivet.

Men jeg tror slet ikke det ville være noget problem for operaen, hvis man fjernede statens tilskud – måske tværtimod. Der er ingen tvivl om, at det ville give operaen en eksklusivitet, som jeg tror mange mennesker med glæde ville betale dobbelt pris for at få adgang til og lektor Bent Meier Sørensen fra CBS er åbenbart enig med mig. Han forsker i oplevelsesøkonomi og udtaler til AOK: 

»Den Kongelige Opera er et højstatusprodukt på linje med f.eks. en luksusbil. Den skal være dyrere – det er ikke som med almindelige varer, hvor man kan fordoble salget ved at sænke prisen til det halve. Sænker man prisen, bliver produktet mindre interessant, og man risikerer at tabe mere, end man vinder.«

Jeg tror det ville være rimelig nemt, at finde en række virksomheder som gerne ville sponsorere operaen. Dertil kunne man gøre lige som balletten og finde en række stenrige mæcener som vil finansiere driften. I den forbindelse kunne man sagtens forestille sig, at de ville kræve at Det kongelige teater skulle fordoble billetpriserne for samtidig at øge egne indtægter. Sådan en omlægning af operaens økonomi, ville slet ikke skade operaen. Det ville sandsynligvis gavne økonomien, operaen ville blomstre og samtidig ville man være fri for en trættende debat om rimeligheden i de offentlige tilskud…… men det ville blive en opera for en priviligeret overklasse.

Jeg synes politikerne skal overveje, om det virkelig er sådan en opera vi ønsker i København. 

Operaen i København

