Jean-Yves Thibaudet spiller Liszt

For nogle uger siden hørte jeg Totentanz af Franz Liszt i Tivolis koncertsal. Nu har jeg købt den på CD med Jean-Yves Thibaudet som solist og det er slet ikke som jeg forventede; i Tivoli blev Totentanz spillet af Alice Sara Ott – det var hårdt, aggressivt, mørkt og dystert. Man var nærmest beruset af værkets mørke kraft…..

Men Jean-Yves Thibaudet spiller værket med både lethed og elegance. Dermed bliver stykket ikke så faretruende; i stedet er det næsten som om, at den legesyge pianist driller døden med sin Totentanz. Når man kender den mørke version, så sidder man næsten og klukker af fryd over pianistens elegante narrestreger……..

Jeg synes det er dybt fascinerende, at to pianister og to dirigenter kan spille det samme stykke musik SÅ forskelligt. Det er en af de ting som ofte imponerer mig ved klassisk musik; at det samme stykke kan spilles med sådan en variation. Samtidig bliver det mere og mere tydeligt for mig, hvor vigtigt det er, at dirigenten har en forestilling om hvad han vil med et værk. Den klassiske musik lever, fordi der er geniale dirigenter og musikere, som bliver ved med at fortolke værkerne og en lyd som er i samklang med samtiden.

Jean-Yves Thibaudet spiller ikke Totentanz som jeg havde forventet, men det gør ikke noget – hans version er så anderledes og stærk, at jeg er ganske vild med den. Og det gælder også resten af numrene….. det er en fantastisk CD og jeg har ikke hørt andet, siden den kom ind af døren!

Udover “Totentanz” så indeholder albummet også “Fantasia on Hungarian Folk Themes” og klaverkoncert nr. 1 og 2.

