I morgen er der valg til folketinget – det er en dag som jeg har set frem til med meget blandede følelser i 4 år. Hvem i alverden skal jeg stemme på? Jeg har ikke lyst til at stemme på den blå blok; jeg er ikke så vild med deres politik og samtidig mener jeg, at Lars Løkke er en svag statsminister.

Helle Thorning-Schmidt

Så er der den røde blok; men efter min mening er Helle Thorning den mest utroværdige politiker i hele folketinget. Da hun blev valgt som leder af Socialdemokratiet, var det udelukkende fordi hun påstod, at hun kunne slå Anders Fogh. Det gentog hun igen og igen og igen…… men hun fortalte aldrig noget om hvordan. Hun fremlagde ingen politiske tanker eller visioner. Det var bare en masse tomme og overfladiske floskler og det evigt gentagede: “Jeg kan slå Anders Fogh”.

Ved valget i 2007 svigtede Helle Thorning dette løfte. Hun slog ikke Anders Fogh. I stedet fik Socialdemokratiet det dårligste valg i 100 år – men det forhindrede ikke Helle Thorning i at fremstille valg som en stor succes. På den måde føler jeg at hun uafbrudt prøver at føre vælgerne bag lyset…. og det samme gælder selvfølgelig hendes tro væbner Henrik Sass Larsen. Der er mange mennesker i Socialdemokratiet som har været fremme med kritik; i 2009 afviste Henrik Sass Larsen alt kritik med at udtale at “Mine kritikere hører fortiden til“. Jeg kan næsten ikke forestille mig noget mere arrogant – og dumt! Jeg tror at både Henrik Sass Larsen og Helle Thorning kunne lære en masse, hvis de ville lytte til kritikken. 

Mette Frederiksen

I foråret opgav sociologen Henrik Dahl kampen på venstrefløjen i det han samtidig konkluderede at “De røde er en katastrofe“. Hvis vi holder os til toppen i socialdemokratiet, så er jeg 100% enig med Henrik Dahls kritik. Mette Frederiksen udgav “Ti teser” og Ritt Bjerregaard lavede “Den røde skole“. Men hvad har Helle Thorning og Henrik Sass Larsen bidraget med? Intet!

Hvem skal jeg stemme på: Lars Løkke og hans blå blok, selv om jeg slet ikke er enig med deres politik? Eller rød blok med Helle Thorning, som efter min mening er den dårligste, den mest utroværdige og den MINDST egnede statsministerkandidat nogensinde????

Jeg føler, at jeg skal vælge mellem pest og kolera! Derfor har jeg længe overvejet at lade være med at stemme….. når jeg siger det, så er der altid nogen som fortæller mig, at man SKAL stemme for det er ens borgerpligt! “man skal” og “pligt” er jo solide småborgerlige kernebegreber, men HVOR står det???? Der står i grundloven at vi har stemmeret, men der står altså ikke at vi har stemmepligt – det er som regel noget der kun findes i diktaturstater.

Grundloven fra 1953

Så er der straks nogen som skriger, at så skal man heller ikke brokke sig bagefter! Hallo – der er vist nogen som ikke kender grundloven. Ytringsfriheden er sikret i grundloven lige så vel som stemmeretten. Hvis jeg undlader at stemme, så har jeg gode, seriøse og velovervejede grunde til det, som jeg gerne vil fortælle om. Og selv om jeg ikke havde en eneste grund, så er det underordnet, for vi har stadig ytringsfrihed. Når folk forsøger at fratage sofavælgerne deres ytringsfrihed, så er det simpelthen et angreb på deres menneskerettigheder – men det er også et angreb på demokratiets grundvilkår. Jeg synes det er direkte uanstændigt.

Så er der altid nogen som siger, at man skal stemme blank – nej jeg vil ikke. Hvis jeg ikke stemmer på nogen, så gider jeg slet ikke spilde min tid på det. Så vil jeg hellere være sofavælger…. modsat mange andre, så har jeg nemlig stor respekt for sofavælgerne! For nogen tid siden så jeg et afsnit af “Dagens mand – homo edition”, hvor Pelle Hvenegaard spurgte en af deltagerne om hvem der er Danmarks statsminister; det vidste han ikke! Hvis folk ved SÅ lidt om politik, så synes jeg det er helt fint, at de bliver hjemme på sofaen…. jeg mener faktisk det er udtryk for en passende selverkendelse!

Afslutningsvis kan jeg berolige alle læsere med, at jeg har besluttet hvem jeg vil stemme på…. men det er stadig et valg, som jeg har det rigtig dårligt med. Jeg tror ikke på at Helle Thorning vinder, men jeg er sikker på, at Lars Løkke taber! Og så forudser jeg fire år med en meget svag og utroværdig statsminister, og en regering der er nærmest handlingslammet på grund af interne stridigheder.

