Jeg vil ikke fortælle præcis hvor jeg satte mit kryds torsdag eftermiddag, men jeg bliver nødt til at afsløre, at det blev sat ved rød blok. Så er der mange som forventer, at jeg glæder mig over sejren – men det er absolut ikke tilfældet. Jeg synes overhovedet ikke, at rød blok har noget at fejre……

I 2005 blev Helle Thorning-Schmidt valgt som leder af Socialdemokratiet. Ved valget i 2007 fik de det dårligste valg i 100 år….. og denne gang er de gået yderligere tilbage. Det kan man altså ikke kalde nogen succes. Efter 10 år med en blå regering skulle man tro, at rød blok kunne vinde med en solid og overbevisende valgsejr; men det er heller ikke tilfældet. Faktisk vandt rød blok med kun 8.483 stemmer – det er jo næsten pinligt.

Mange borgerlige vælgere siger, at torsdag var “en sorgens dag”. Jeg synes det er udtryk for manglende perspektiv. Alle ved at i dansk politik skifter magten fra side til side med passende mellemrum. Efter 10 år med en blå regering var tiden ved at løbe ud…. igen er det vigtigt at huske, at det blev kun en kneben valgsejr til rød blok. Dertil blev Lars Løkke Rasmussen valgets topscorer med 56.285 personlige stemmer og Venstre gik frem med et mandat. Det er ganske imponerende, når man i forvejen er Danmarks største parti og har siddet med magten i 10 år.

Jeg synes at Lars Løkke har været en svag statsminister, men det skyldes tildels at han aldrig har vundet magten. Han fik statsministerposten overdraget af Anders Fogh Rasmussen. Men Lars Løkke er den som har vundet mest i dette valg; han har vundet både selvtillid, troværdighed og personlig styrke. Man kan ikke forestille sig en statsministerkandidat som er stærkere og bedre rustet til det næste valg. Den blå blok kunne næsten ikke have fået et bedre valg og derfor burde de borgerlige vælgere glæde sig.

Som statsminister bliver Helle Thorning afhængig af både de radikale og Enhedslisten. Det er svært at forestille sig, hvordan to partier der ligger SÅ langt fra hinanden skal samarbejde – Helle Thorning får en meget svær opgave som regeringsleder. Det kræver næsten et helt mirakel, hvis de fire partier i rød blok skal blive enige om noget som helst. En kompetent politiker og en dygtig regeringsleder kunne sikkert også gøre det, men jeg mener ikke at Helle Thorning er nogen af delene. I stedet frygter jeg, at Helle Thornings røde regering bliver en stor fiasko og så varer det mange, mange år før rød blok får chancen igen.

Der er ligger en stor udfordring på Helle Thornings skuldre…. men ansvaret ligger først og fremmest på alle de socialdemokrater der har valgt hende som leder af partiet. De har ansvaret for Danmarks fremtid.

