Storebror i hulen

Det er efterår og jeg nyder det. Storebror ligger oppe i hulen og Lillebror ligger i min arm, mens jeg læser en god bog. Blæsten rykker i træerne og regnen slår mod ruderne. Ovenpå mine bogreolerne er alle fyrfadslysene tændt…… sådan elsker jeg at tilbringe en god, lang eftermiddag.

Jeg er i rigtig efterårsstemning – derfor var jeg nødt til at lave risengrød i aftes. Det kan man sagtens selv om man er veganer; man bruger bare sojamælk….den uden vanilje! Det er unødvendigt at skrive opskriften; den får man jo automatisk, hver eneste gang man køber en pakke grødris.

Når man har fået risengrød, så er der mange som får klatkager dagen efter. I min familie har vi altid fået kold risengrød i sød, rød frugtsuppe. De fleste synes det lyder meget underligt – men tænk lige over det: det er jo helt normalt at drikke blandet rød saft til risengrød. Sødsuppe er næsten det samme og det smager superlækkert!

Risengrød lavet med sojamælk

Man blander noget meget stærk rød saft – til 1 person skal man måske lave omkring en ½ liter. Og det skal være stærkt. Så hælder man det i en gryde – mens man venter på at det skal koge, så jævner man noget maizenamel i en meljævner. Dét er en af grundene til at det skal være stærkt… nu tilsætter man jo mere vand.

Når suppen koger, så tilsætter man jævningen lidt af gangen og så smager man den til. Hvis suppen er for stærk tilsættes lidt mere vand. Det gælder også hvis den er for tyk. Og hvis den er for tynd, så tilsætter man mere saft eller mere jævning. Det er faktisk ret nemt….

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kold risengrød i sød frugtsuppe

