Det er ikke nemt at komme til Operaen på Holmen. Først skal jeg med bus til Nørreport. Så skal jeg med metro til Kongens Nytorv og derfra skal man gå ned til havnen….. og det meste af vejen er med brosten. Ved siden af det nye skuespilhus ligger havnebussernes anløbsplads, som sejler i pendulfart til Operaen.

Men havnebusserne var blot tænkt som en midlertidig løsning…… Nu begynder man snart at bygge nye broer over havnen og der er sikkert mange som glæder sig til de er færdige. Det var også tanken, at de skulle afløse havnebussernes transport af gæster til Operaen. Men jeg har meget svært ved at forestille mig, at der er nogen som har lyst til at krydse Københavns havn på en åben bro, når vinter og efterår rammer byen med både storm og regn – samtidig er man i aftentøj og mange kvinder har højhælede sko på. Det holder overhovedet ikke. Og det lokker i hvert fald heller ikke flere mennesker i Operaen….. tværtimod!

Operaen på Holmen

Turen til Operaen er både bøvlet og besværlig. Men det tager trods alt kun 2 minutter(!) at krydse havnen på denne måde. Det er bestemt ikke optimalt, men jeg ser ikke noget bedre alternativ. Derfor håber jeg, at man vil bevare havnebussernes pendulfart til Operaen….. og nu er der noget som tyder på, at jeg får mit ønske opfyldt.

Sidste gang jeg var i Operaen ventede der en stor overraskelse; havnebussens gamle stoppested ved Operaen, er blevet erstattet af en ny operapavillon, som er tegnet af arkitektfirmaet C.F.Møller. Pavillonen er utrolig flot…… der er plads til 200 mennesker og alle var meget begejstrede, da vi stod og ventede på havnebussen efter forestillingen. Der blev snakket højt og livligt; alle detaljer blev både diskuteret og beundret. Pavillonen er selvfølgelig betalt af Joakim von And og det havde han med garanti ikke gjort, hvis det stadig var hensigten at nedlægge havnebussernes pendulfart til Operaen.

Den store, runde pavillon har plads til, at to havnebussen kan lægge til samtidig. Derudover er der selvfølgelig også en bred åbning ved den lille gangbro som fører ind til Holmen. Det betyder, at når det blæser udenfor, så blæser det mindst lige så meget indenfor. Umiddelbart virker det ikke særlig hensigtsmæssigt, men det har den funktion, at der aldrig mangler frisk luft i rummet. Det betyder, at selv når pavillonen er fyldt med mennesker, så føles det aldrig som om at man står som sild i en tønde.  Det føles aldrig, som om at man er ved at blive kvalt mellem alle de andre mennesker. Selv når der er fyldt, så føles det som et rart sted at være.

Pavillonen er bygget i lyst træ, som giver en stemning af varme og venlighed. Den runde facade er lavet i plexiglas og giver frit udsyn til alle sider. Sammen med det store ovenlysvindue giver det masser af lys i rummet. Men de store vinduer har også en drivhuseffekt – bare solen skinner en lille smule, så bliver der hurtigt lunt i rummet. Det betyder, at operapavillonen er et af de aller bedste steder at opholde sig, hvis man gerne vil sidde stille og roligt, og betragte bådene, kajakkerne og alt det andet liv i havnen. Jeg har oven i købet hørt, at man kan se marsvin – hvis man er heldig. Når man sidder i operapavillonen, så sidder man ikke inde på kajen; man sidder ude i havnen, hvor man er omgivet af vand og lyden af skvulpende bølger. Og som prikken over i´et, så sidder man utrolig godt på de smukke træbænke.

Jeg er vild med operapavillonen – jeg synes ligefrem, at det er en genial bygning. Den er utrolig smuk både indvendig og udvendig. Man har på fornemmelsen, at der ikke er gået på kompromis selv med de mindste detaljer. Dertil er bygningen usædvanlig brugervenlig og funktionel både for operaens gæster, men også for turisterne og alle andre som vil nyde livet i havnen. Selv om pavillonen ligger midt mellem monumentale bygninger som Operaen og Skuespilhuset, så mener jeg, at pavillonen er den flotteste og den mest vellykkede bygning i hele Københavns havn.

Læs mere og se de flotte billeder af operapavillonen her.

Havnebussen lægger til ved Operaens nye stoppested

Den nye operapavillon har plads til 200 personer

Pavillonen er bygget i egetræ, men beklædt med kobber

Operapavillonen er tegnet af arkitektfirmaet C.F.Møller

