TV2 News har lanceret et nyhedsmagasin: “Kulturen på News“. Studieværten er Stéphanie Surrugue og programmet bliver sendt fra mandag til torsdag kl. 20 – 20,30.

Jeg har kun set en enkel udsendelse, men jeg er MEGET begejstret. Programmet var domineret af en lang debat mellem forfatter Ben Q. Holm og skuespiller Lars Knutzon om dansk kulturpolitik – den var lidt for lang efter min mening. Så interessant var det jo heller ikke! Men jeg ser det som et udtryk for, at “Kulturen på News” bliver et program, hvor der er plads til længere og dybere debatter – og det er enormt positivt. 

Dernæst var der korte nyheder om Danish Music Awards, Betty Nansen Teatret som har indtaget München og det svenske akademi som er blevet centrum i en undersøgelse om korruption, efter mistanke om at nogen afslørede vinderen af årets nobelpris i litteratur før tiden.

Derefter fulgte et lidt længere indslag med journalist og forfatter Joachim Jacobsen, der snart udgiver et værk om Danmarks første 17 kulturministre.

Jeg er meget begejstret for “Kulturen på News” – det er meget bredt  og meget varieret. Stéphanie Surrugue virker som en meget engageret og kulturinteresseret vært. Jeg synes næsten ikke det kan blive bedre! Det er uden tvivl et program som jeg vil se hver eneste gang jeg har mulighed for det.

Der er faktisk kun én eneste ting som undrer mig…… for nogle år siden havde radioen et udmærket program som hed “Kulturnyt”. Det blev sendt alle hverdage og der manglede aldrig spændende nyheder. Desværre blev programmet nedlagt. DR laver flere kulturprogrammer til fjernsynet, men jeg gider ikke at se nogen af dem. Jeg gider hverken se “Smagsdommerne” eller “Tekst-TV”…… det er to fjollede og overfladiske programmer som begge bliver sendt meget sent søndag aften. Jeg ved ikke rigtig hvad det siger om prioriteringen af kulturen på DR………. På DR K er der kunstnermøder. Der har også været nogle kunstprogrammer med Mikael Jeppesen. Og så er der en ganske forfærdelig kunstquiz med Adrian Lloyd Huges…… det er mit indtryk, at DR anstrenger sig enormt meget for at lave nogle kulturprogrammer der skal være både smarte og moderne for at fange seernes interesse. Men i virkeligheden ønsker folk bare et ganske enkelt og  jordnært nyhedsprogram om kulturlivet i Danmark! Publikum ønsker bare at se et program som radioens gamle “Kulturnyt”, sendt i fjernsynet på et passende tidspunkt. Det burde være DRs opgave, at lave et anstændigt kulturprogram.

Men den opgave er åbenbart for svær for DR! 

………så er det jo godt at vi har TV2 News. Jeg tror at “Kulturen på News” bliver et stort hit. Information har lavet en anmeldelse og de er i hvert fald lige så begejstrede som undertegnede. Man kan se de første programmer HER

