Søndag var jeg til “½12 kammerkoncert” på Kunstindustrimuseet – som netop har ændret navn til “Designmuseum Danmark“. Solen skinnede lystigt i alle vinduerne da jeg gik gennem Bredgade……det var en rigtig smuk efterårssøndag. Bemærk det store tæppe foran indgangen…. det er et spejlbillede af Kunstindustrimusset designet af Karen Kjaergaard og Karen Lund Hansen. Det var utrolig smukt – visse detaljer havde ligefrem en 3D-effekt. Det var virkelig imponerende – desværre tror jeg de fleste gik over tæppet, uden at opdage hvad det var og det var synd!

Koncertens første nummer var en “Sonate for messingtrio” af Poulenc – det var lidt voldsomt. Man ville formentlig starte med at sikre sig, at alle blandt publikum var vågne! ……men det var ikke så voldsomt som jeg havde forestillet mig og værket var faktisk rigtig smukt. Det var en flot ouverture! Jeg må også indrømme, at jeg er lidt forbavset over, at en messingtrio bestående af trompet, horn og basun kan spille så smukt og spændende musik.

Bemærk tæppet foran Kunstindustrimuseet.

Derefter spillede Halina Wigocka Wamberg en Passacaglia af William Walton på cello – hun så fantastisk ud i struttende hvid nederdel med sorte polkaprikker og dertil grønne sko. Værket var meget meditativt, eftertænksomt og fyldt med en melankolsk efterårsstemning….. i anden del spillede hun Rachmaninovs Vocalise ledsaget af Elisabeth Westenholz på klaver; første nummer var godt, men andet nummer var endnu bedre. Det havde en lethed og en munter tone, som passede rigtig godt til den skarpe efteråssol der plirrede mod vinduer. Jeg ville gerne have hørt det en gang mere…………

Koncertens første del sluttede med Philippe Benjamin Skow som spillede Chaconne fra Bachs Partita nr. 2. Det er kun et par måneder siden jeg hørte ham spille samme nummer i Tivoli, men det var meget bedre denne gang…. meget lettere, mere smidigt og mere afslappet. Der var en fin harmoni mellem den skærende soloviolin og efterårssolen som vældede ind gennem de store vinduer i salen. Philippe B. Skow er utrolig dygtig og spiller med en selvsikker overlegenhed. Efter pausen spillede han “Valse Sentimentale” af Tjaikovskij og “Aprés un rêve” af Fauré med ledsagelse af Elisabeth Westenholz på klaver. Det var perfekt til sådan en klassisk matine – fyldt med lethed og elegance. Det var så smukt, at jeg næsten smeltede!

Dagens sidste nummer var en sonate af Fauré med Elisabeth Westenholz på klaver og Andreas Orlowitz på violin – han spillede med så megen charme og musikglæde, at det blev koncertens højdepunkt. Det er et meget smukt værk, der blev spillet så hjertet dansede!

Alle værkerne blev præsenteret af Claus Berthelsen – man fik lidt baggrundsviden og et par små anekdoter om værker og komponister. Det var perfekt – hverken for lidt eller for meget. Samtidig var det med til at give hele koncerten en let og munter stemning. Det var simpelthen en rigtig dejlig kammerkoncert på Kunstindustrimuseet og jeg glæder mig til næste gang. 

Næsten koncert er søndag d. 20. november klokken 11,30. Entre er 90kr. 

Alle musikere er fra “Sjællands Symfoniorkester” og man kan finde programmet for næste koncert HER.

Ses vi?

Designmuseum Danmark i Bredgade

