Borddekoration fra Bispebjerg Blomster

I går jeg havde en håndfuld gode venner til middag – når jeg har gæster køber jeg altid en lille blomsterdekoration til bordet. Det skal ikke være sådan en stor prangende og vulgær opsats, men bare en lille fin dekoration som er passende til en lille hyggelig middag. Det er lige prikken over i´et og denne gang synes jeg næsten at min dygtige blomsterhandler har overgået sig selv. 

Først fik vi nogle små italienske crostini kiks med persille og hvidløg, og hummus. Dertil var der også vindruer og aperitif af hyldeblomst med dansk vand. Det er meget simpelt, men også lækkert. Så kan gæsterne lige sidde og slappe af, og sludre en halv time, men jeg gør maden færdig.

Hovedretten var Ratatouille med kartoffelmos, kidneybønnedeller og hvidløgsflutes – simpelt, men også ret lækkert. Jeg tror i hvert fald ikke der var nogen som kunne spise mere. Dertil serverede jeg nogle flasker af Irmas gode æblemost, som er både koldpresset og ufiltreret. Den er utrolig lækker……

Desserten var tofulinis med syltede frugter fra dåse, fersken puré og grofthakket chokolade. Jeg synes ikke jeg havde så meget tid og så er det en meget nem og hurtig dessert, som man ikke bliver stresset af. Jeg tror næsten ikke, at der findes nogen hurtigere dessert – i hvert fald ikke, hvis den skal være lige så lækker.

Bagefter var der grøn the og kanelsnegle

Vi havde en rigtig god og hyggelig aften – og jeg fik en masse gaver! Alt for mange gaver! Men det er jo ikke derfor jeg inviterer folk og jeg vil faktisk helst være fri. Det er da meget venligt af folk, hvis de gerne vil komme med en lille present, men der er jo nogen som ikke nøjes med det. Jeg fik “Sjælevarmer” fra Søbogaard, to store plader chokolade, et gavekort til musik eller film, og en stor blandet kurv fra Louise – det var helt vildt: der var det lækreste chokolade: veganske udgaver af snickers, mars, bounty og milky way. Jeg er nødt til at indrømme, at jeg har allerede spist dem. Wow – de var helt fantastiske. Der var også en plade chokolade, småkager, caviart(vegansk “kaviar”), friske figner, remoulademix og æble/ananas-saft. Og så var der smagsprøve på vegansk kattemad i en lille fin rød silkepose. Mens vi sad og spise fandt Lillebror selv den lille pose i kurven. Det var morsomt at se, hvordan han rystede den og legede med den da han endelig fik fanget den i kurven. Der var ingen tvivl om, at den lille pose indeholdt et eller andet, som han var meget interesseret i! 😉 

Jeg synes at jeg er ret god til at have middagsgæster. Det kræver overblik, erfaring og organisering – når hovedretten skal serveres, så skal de forskellige retter helst være klar samtidig. Man er også nødt til at være så organiseret, at gæsterne ikke skal vente for lang tid mellem retterne, og det kræver noget planlægning. Da gæsterne kom var der ikke én eneste beskidt kop eller tallerken. Køkkenet var helt ryddet, så der var masser af plads. Og inden de gik var alt skyllet af…. men jeg synes faktisk ikke, at jeg brugte ret lang tid i køkkenet. Jeg var bare godt organiseret og det er altså lidt tjekket!

Og samtidig nåede jeg at snakke så meget, at jeg er helt hæs i dag. Sikken en rigtig, rigtig dejlig aften……. 

Middag hos mig.....

