Jeg hader “The Julekalender”! Jaja, jeg ved godt, at jeg tilhører en meget lille minoritet, men jeg får simpelthen myrekryb hver gang der er en som skriger: “A står under æ mistelten”.

Men det er heldigvis ikke den eneste julekalender man kan se i fjernsynet i år. Tv2 sender også “Ludvig og julemanden“; den er fyldt med spøgelser, nisser, historie, gåder og mystik – og der er naturligvis også en julemand…… Lars Hjortshøj er genial som julemand; selvhøjtidelig, komisk og lidt dum. Jeg er vild med ham. Jeg tror, at vi endelig igen har fået en julekalender der er helt på niveau med “Jul i Gammelby”. 

På DR2 kan man se “Hjælp det er jul” med Thomas Bo Larsen og Mette Horn som Niels og Helle, hhv julehader og juleelsker…. de bor i kartoffelrækkerne sammen med deres to børn Musse og Malte. “Hjælp det er jul” er min favorit – det er en satireserie som viser julen præcis som den er, og jeg tror de fleste mennesker svinger mellem disse to yderpunkter. På den ene side hygger vi os med alle disse juletraditioner, men langt de fleste af os kan jo også godt se hvor absurd de fleste af disse traditioner er.

Og for at understrege dette dilemma, så har man fået en håndfuld skarpe kendisser til at kommentere julen a la BBC berømte juleprogram, hvor en masse sure, gamle mænd sidder og skælder ud på alt hvad der har med jul at gøre. På DR2 er det Sebastian Dorset, Huxi Bach, Karen Thisted, Knud Romer, Jim Lyngvild, mfl. som har overtaget denne opgave……

Man kan også se “Hjælp det er jul” på nettet.

