Det er nemt at lave gode vegetardeller. Opskriften kan varieres i det uendelige og de kan spises både til flødestuvet spinat, kartofler og persillesovs eller bare sammen med en salat. Men disse vegetardeller er også fantastiske på rugbrød sammen med lidt rødkål…..

4 dl bulgur
1 squash
1 knoldselleri
2 gulerødder
2 dl havregryn
3 spsk mel
5 fed hvidløg
salt

Sæt en gryde over at koge med 6 dl vand. Når vandet koger hælder man bulgur i gryden og så skal det stå og småsimre i cirka 10 minutter. Husk at hælde salt i gryden.

Imens skal squash, selleri og gulerødder vaske, renses, skrælles og rives – jeg har et elektrisk rivejern og så tager det ikke lang tid.

Bland de revede grøntsager med bulgur og friskpresset hvidløg. Rør mel og havregryn i skålen – det skal røres godt sammen og det tager ret lang tid. Man kan også lade det stå 10-15 minutter. Pointen er jo, at mel og havregryn skal have lov til at trække vandet ud af grøntsagerne. Når det sker, så får man en rimelig smattet og sammenhængende dej.

Så former man små vegetardeller og steger dem på panden. Man skal ikke skrue for meget op for varmen, for det er vigtigt at de bliver gennemstegt, så de ikke er rå indeni.

Til den store vegetar julefest, havde jeg smurt tre fade med rugbrød, vegetardeller og rødkål. I betragtning af hvor meget lækkert mad der var på bordet, så var jeg ret forbavset over, at der var så mange som kom og roste mit mad. Jeg synes også det er superlækkert, men bestemt ikke så ekstravagant som mange af de andre retter.

Rugbrød med vegetardeller og rødkål

