I disse dage fejrer dronning Margrethe sit 40-års regeringsjubilæum; i dag var der modtagelse på Københavns rådhus. Dronningen ankom – traditionen tro! – i guldkareten og mange tusinde mennesker havde taget opstilling langs ruten for at se det flotte optog. Jeg kom med metro til Kongens nytorv og sikken et kaos! Sikken en voldsom trængsel og alarm! Folk kunne hverken komme ind eller ud af metroen. De mange barnevogne blokerede hele perronen; folk stod som sild i en tønde, fordi ingen kunne komme hverken frem eller tilbage….. 

Jeg fandt heldigvis en god plads på strøget; optoget går ret hurtigt. Man kan højst nå at snuppe en håndfuld billeder og så er der ingen garanti for at de er gode. Derfor besluttede jeg, at tage en video i stedet for – min første video. Jeg er jo ikke professionel og den er bare optaget med min mobiltelefon. Men jeg synes faktisk, at den er blevet ganske udmærket. 

Bagefter gik jeg ikke til rådhuspladsen. Nix – jeg skulle købe ind og så skulle jeg skynde hjem igen. Men rundt i de københavnske gader var trængslen næsten endnu værre. Det kongelige optog er forbi i løbet af 2½ minut, men trafikken i hele byen er blokeret i mange timer. Men jeg er glad for at jeg så optoget – det er altid en flot og dejlig oplevelse.

