I starten af februar afholder Sjællands Symfoniorkester Brahms Festival; Johannes Brahms er en af de komponister som jeg kender mindst til; alligevel har jeg selvfølgelig hørt nogle af hans værker rundt omkring til forskellige koncerter.

Brahms blev tidligt udnævnt til at være Beethovens efterfølger. Jeg kan godt se det musikalske slægtsskab, men jeg synes alligevel der er stor forskel på de to komponister – meget stor forskel. Beethovens musik er ofte så storladent, svulstigt og pompøst, at det næsten er kvalmende. Han manglede simpelthen selvbeherskelse. Og det er netop denne selvbeherskelse som Johannes Brahms har perfektioneret. Beethoven er meget ofte overspillet – Brahms er ofte underspillet. Det giver en intensitet og en stærk inderlighed i hans musik; men også en lethed og en elegance, som jeg er rigtig vild med.

Jeg tror de fleste kender Brahms “Ungarnsk dans nr. 5” – et forrygende, festligt og muntert værk. Kunne man forestille sig, at Beethoven havde komponeret sådan et værk? Nixen bixen. Det var han alt for selvhøjtidelig til!

Hver gang jeg er til en koncert hvor de spiller Brahms, så bliver jeg fuldstændig beruset og tænker: “Wow, det er fantastisk…… ham må jeg lære at kende!” Men det er desværre aldrig blevet til mere end tanken…… nu får jeg ENDELIG chancen for at indhente noget af det forsømte med denne Brahms Festival. 

1. februar; symfoni nr. 1 og klaverkoncert nr. 2 med pianist Martin Helmchen.

4. februar; klaverkoncert nr. 1 og symfoni nr. 3 med pianist Lars Vogt som solist.

8. februar; symfoni nr. 2 og violinkoncert med Vadim Repin.

11. februar; symfoni nr. 4 og dobbeltkoncert med både violinist Vadim Repin og den fantastiske danske cellist Andreas Brantelid.

NB: på ovenstående links kan man høre uddrag fra alle værkerne.

