I går spiste jeg brunch på Von Fressen sammen med Jakob, Louise, Maj og 15-16 andre veganere…….. og en enkelt vegetar. Det var superhyggeligt, at være sammen med så mange gode venner og bekendte. Von Fressen er en rigtig hyggelig cafe på Vesterbrogade 124. Der er højt til det gamle mørke træloft med flotte udskæringer og slidte forgyldninger. Møblementet består af genbrugsmøbler og der er næppe to stole som en ens. Men der er en hyggelig, varm og intim stemning i hele rummet.

Vegansk brunch på Von Fressen

Den veganske brunch bestod af stegte kartofler, linsedeller, frisk frugt og friske grøntsager, som man kunne dyppe i 3 forskellige slags dip – det var superlækkert. Der var også en lille ingefærshot….. puha, hvor var den stærk. Men det var sikkert sundt! Prisen var 99 kroner….. jeg synes det var okay. På den anden side var det ikke en anretning som man ligefrem blev imponeret af. Der manglede lige et eller andet….. prikken over i´et. Havde der lige været en pandekage…… sådan en kan laves med lidt sojamælk og en smule mel, så det koster ikke mange kroner. Eller hvis der lige havde været en muffin. Pandekager og muffins; det koster næsten ikke noget at lave det. Begge dele er både hurtigt og nemt, og det kan laves i forvejen. Men det havde forvandlet anretningen til en rigtig luksusbrunch.

Jeg opdagede, at der var muffins i baren og spurgte om de var veganske.

– Hvad mener du, spurgte den kvindelige bartender.
– Er jeres muffins veganske? Jeg blev lidt forbavset over at mit spørgsmål åbenbart var svært at forstå. Så valgte hun at slå over i engelsk:
– You mean like organic?
– No. I just want to know if they are vegan.
– But vegan….. thats like no meat, right?
– No, vegan means no milk and no eggs.
– I dont know. Maybe…. but probably not. I dont know….. but I can ask.

Søndagshygge på Von Fressen

Da var min tålmodighed for længst sluppet op og jeg havde fuldstændig mistet lysten til deres muffins. Jeg kan godt forstå, at der er masser af mennesker som ikke ved hvad en veganer er. Jeg kan også godt forstå, at en tjener på en almindelig restaurant har lidt svært ved at finde ud af hvem der spiser hvad. Folk har jo så mange præferencer, diæter og allergier i dag. Men jeg synes det er både pinligt og useriøst på en cafe, hvor man både serverer almindelig mad, vegetarmad og vegansk mad. Personalet har desværre ikke det bedste rygte. Som en af de andre bemærkede; hvis man ansætter folk til at stå og se godt ud i baren, så kan man ikke forvente, at de også skal være servicemindede……..

Men pyt – det var jo kun en bagatel og vi havde en rigtig hyggelig eftermiddag. Vi spiste og sludrede mens sneen langsomt dalede ned uden for vinduerne. Derefter sluttede vi dagen med en lang gåtur i Frederiksberg have. Det var en fantastisk søndag og alle hyggede sig. Jeg tror der var udbredt enighed om, at det må vi snart gøre igen!

Vinter i Frederiksberg have

