Hvis jeg husker ret, så er det omtrent 1½ år siden Rafael Frühbeck de Burgos blev udnævnt til chefdirigent for DR Symfoniorkestret, og nu er det første sæsonprogram under hans ledelse netop offentliggjort.

Sæson 12/13 begynder med Carl Orffs Carmina Burana – den har jeg hørt så tit, at det på ingen måde er sensationelt. Men det er vist nogle år siden jeg har hørt værket med stort orkester, så jeg lader mig sikkert lokke alligevel. Dernæst byder sæsonen på Rachmaninovs klaverkoncert nr. 2(med Simon Trpceski) og 3, Mahlers 10. symfoni, Sjostakovitj symfoni nr. 7 og 8, samt Brahms 1. symfoni og 1. klaverkoncert.

Derudover er programmet domineret af en masse Beethoven, som jeg foretrækker at springe over!

Jeg tror alle undrede sig, da Rafael Frühbeck de Burgos blev udnævnt til chefdirigent – det var bestemt ikke fordi nogen var imod udnævnelsen. Man havde blot forventet, at DRs bestyrelse havde truffet et mere visionært valg. Efter min egen mening har Frühbeck de Burgos en meget alvorlig, højtidelig og nærmest andagtsfuld tilgang til musikken – en tilgang som hører til i det forrige årtusinde. Fremtiden tilhører en ny generation af unge, spændende dirigenter som fx Kristjan Järvi, der dirigerer med en vild og smittende musikglæde; Lan Shui, chefdirigent for Sjællands Symfoniorkester, der dirigerer med skarp og kraftfuld energi; eller Santtu-Matias Rouvali, 1. gæstedirigent for Sjællands Symfoniorkester, der dirigerer med en legesyg og næsten beruset musikglæde. Disse unge dirigenter har en ny og vidunderlig afslappet tilgang til den klassiske musik – det er tydeligt, at de morer sig når de står på dirigentpodiet og dermed lykkes det for dem, at formidle en brændende og sprudlende musikglæde til publikum.

Sammenlignet med disse unge dirigenter forekommer Rafael Frühbeck de Burgos at være alt for stiv og alt for alvorlig. Det kan godt blive lidt kedeligt i længden – desværre synes jeg, at man kan sige det samme om hans første sæsonprogram. Man kan finde hele programmet HER.

