På fredag kan man opleve sæsonens sidste omgang “60 minutes” med Sjællands Symfoniorkester – jeg tror det bliver en usædvanlig lækker og eksklusiv aften. Det er sjældent, at jeg glæder mig så meget, som jeg glæder mig til koncerten på fredag…..

Der er så mange der hævder at de elsker klassisk musik. Ofte har man på fornemmelsen, at det er rent snobberi – det lyder jo fint, men de mener ikke så meget med det. Sidste år så vi en håndfuld kendisser der svingede dirigentstokken foran DR Symfoniorkester i programmet “Maestro”. En anden håndfuld gjorde reklame for koncerterne i DRs nye koncertsal. Gad vide hvor mange af dem, som nogen sinde har været der????

Lotte Heise er en af de kendisser som elsker klassisk musik – men hun er også en af dem jeg tror på. Hun har lavet radioprogrammer om klassisk musik, men jeg har også set hende et par gange i Koncerthuset. Når Lotte Heise påstår at hun elsker klassisk musik, så er det ikke bare et forsøg på at tækkes den gode smag. Derfor glæder jeg mig rigtig meget til at høre Lotte Heise i det gamle radiohus på fredag. Jeg har nok altid været lidt vild med Lotte Heise og plejer altid at se hendes programmer i tv. Men det er første gang jeg skal opleve hende i virkeligheden og det bliver rigtig spændende.

Programmet begynder med “Den musikalske markedsplads” fra 19,30 – 20,15, hvor Lotte Heise fortæller om sin passion for klassisk musik, og oboist Andreas Fosdal fortæller om aftenens forløb.

Fra 20,15 – 20,40 er der support, hvor den berømte pianist Jens Elvekjær varmer op til aftenens koncert. Det gør han blandt andet sammen med den lyriske baryton Nikolay Shamov der synger nogle stykker fra Schumanns liedcyklus “Dicterliebe”.

Fra 21 – 22 kan man opleve en spændende collage af Schumanns værker. Koncerten begynder med 1. sats fra Schumanns klaverkoncert i a-mol. Der er sange til tekster af H.C. Andersen og vi får 2. sats fra Schumanns violinkoncert, inden programmet runder af med 2. og 3. sats fra klaverkoncerten som indledte programmet. Jeg tror det bliver en fantastisk koncert.

Aftenen slutter med Lounge mellem 22 og 23, hvor DJ Stephan Bomberg spiller musik som passer til aftenens tema. Første gang jeg var til “60 minutes” var jeg lidt skeptisk over dette punkt på dagsordenen. Men det var en stor succes og jeg var vildt begejstret.

Når man har været til koncert, så har man tit lyst til at få en kop kaffe eller et glas vin bagefter, mens man snakke lidt om oplevelsen. Men hvor skal man gå hen? Ofte skal man gå et godt stykke for at finde et sted hvor man har lyst til at være og så begynder den gode stemning allerede at fordufte. Når man endelig kommer frem, så er stedet ofte fyldt med larmende mennesker. Og så risikerer man ovenikøbet at de spiller ABBA eller Bamses venner eller Madonna – og så forsvinder resten af den gode stemning lynhurtigt. En god aften er lynhurtigt blevet ødelagt og man ville ønske, at man bare var taget direkte hjem………

Jeg ved ikke hvem der har fået ideen til denne lounge, men det er intet mindre end genialt – nu kan man blive hvor man er. Baren er åben og så kan man snakke og sludre og hygge sig, mens musikken spiller stille og roligt i baggrunden.

Jeg tror det bliver en fantastisk aften, hvor man kan høre en god blanding af Schumanns bedste musik. Læs mere og køb billetter her!

