Fredag aften var jeg til koncert i det gode, gamle radiohus på Frederiksberg – “60 minutes of Schumann“. Musikchef Uffe Savery indledte aftenen med at præsentere publikum for et psykologisk indblik i rengøringspersonalets vaner og almindelige adfærd – der skal gøres rent og det skal gøres ordentligt, så der ser pænt ud når gæsterne ankommer til koncertsalen. Der skal ikke ligge ting og sager alle vegne. Kort sagt – rengøringspersonalet havde smidt alle aftenens programaviser i skraldespanden. Der var kun 2 eksemplarer tilbage……. Så fik man sig et godt grin over det.

Robert Schumann (1810-1856)

Dernæst fortalte Lotte Heise om sin interesse for klassik musik – særligt for Wagner – inden hun rundede af med at fortælle lidt om aftenens hovedperson Robert Schumann. Det var meget underholdende, men alt for kort. Dernæst fortalte oboist Andreas Fosdal lidt om hans forhold til aftenens program – jeg synes det er rigtig dejligt, at man lærer en lille smule om orkestrets instrumenter på den måde. Endelig kom komponisten Karl Aage Rasmussen på scenen for at fortælle lidt mere om Robert Schumann – det var enormt spændende, morsomt og underholdende.  Karl Aage Rasmussen har skrevet en biografi om Schumann som hedder “Forrykt” – hvis denne bog er bare halvt så interessant, så tror jeg det er en meget spændende bog. Karl Aage Rasmussen var en meget levende og engageret fortæller, og jeg håber, at jeg får fornøjelsen en anden gang. 

Dernæst begyndte opvarmningen til aftenens koncert. Jens Elvekjær spillede nogle af Schumanns stykker for solo klaver. Der var også en duet med oboist Andreas Fosdal og Nikolay Shamov sang nogle af Schumanns lieder. Shamov havde en meget smuk, blød og varm stemme – men også en lidt ung stemme. Lige som god vin, så tror jeg, at Shamov bliver endnu bedre om nogle år. Opvarmningen sluttede med en smuk strygerkvartet….. 

Efter en kort pause begyndte aftenens koncert. Sjællands Symfoniorkester lagde ud med 1. sats i Schumanns klaverkoncert i a-mol. Dernæst fulgte endnu en håndfuld lieder. Karl Aage Rasmussen havde tidligere fortalt, at Schumann udelukkende kastede sig over liederne for at tjene penge og forsørge familien. Det er lidt morsomt, da Schumann er en af de få komponister som man automatisk tænker på, når man taler på lieder. 

Jon Gjesme

Dernæst fulgte 2. sats i Schumanns violinkoncert, med orkesterets nye koncertmester Jon Gjesme som solist – det var uden tvivl aftenens højdepunkt. Jeg har selvfølgelig hørt en hel bunke violinkoncerter, men jeg har aldrig hørt noget så smukt som Schumanns violinkoncert fredag aften. Det var en utrolig smuk og følsom fremførelse – inderlig og meget forførende. Jon Gjesme spillede med en rolig koncentration, der lagde en vidunderlig afslappet stemning over hele koncertsalen – sikken en nydelse. Jon Gjesme fik et bragende bifald og jeg var nok ikke den eneste som var dybt imponeret. Sjællands Symfoniorkester har tydeligvis fået en ny koncertmester, der er mere end almindeligt dygtig. 

Dernæst sluttede koncerten med 2. og 3. sats i Schumanns klaverkoncert. Nogen vil sikkert mene, at det er synd at dele en klaverkoncert på den måde. Nogen vil måske ligefrem betegne det som hærværk. Men der var ret mange år mellem at Schumann skrev den første sats og de to sidste. På den måde blev opbygningen af aftenens koncert en rigtig fin indføring i Schumanns musikalske udvikling. Jeg har aldrig før hørt Schumanns klaverkoncert, men det var utrolig smukt. Der var en forførende enkelhed, som jeg er totalt vild med, og Jens Elvekjær spillede fuldstændig brilliant. Koncerten varede lidt længere end planlagt – hvilket jeg var lykkelig for. Jeg synes nemlig den var alt, alt, alt for kort. Jeg nød det så meget, at jeg ville ønske koncerten havde været dobbelt så lang.

Under koncerten havde man lavet den smukkeste lysmosaik på orgelet. Under opvarmningen var det som changerende skygger der blev kastet op på væggen i enten røde, grønne eller blå nuancer. Under koncerten var det farver som man kan se på mit billede – jaja, jeg ved godt at man ikke må fotografere under en koncert. Men det var så utrolig smukt, at jeg gerne ville have et enkelt billede til min blog. Jeg kan dog forsikre alle om, at det er taget uden blitz, så det ikke forstyrrede andre gæster. Jeg ved godt at det stadig er forbudt, men altså…….. det var så utrolig smukt og det skabt en vidunderlig stemning i hele salen.

Efter koncerten var der lounge på første sal – sikken en fantastisk dejlig stemning. Det summede af glade og begejstrede stemmer efter koncerten, mens DJ Stephan Bomberg mixede Schumanns værker – og det var slet ikke så tosset som det lyder. Koncerten hed “60 minutes of Schumann”, men det er egentlig lidt misvisende, for det var jo en hel aften hvor vi blev præsenteret for et meget flot og varieret udvalg af Schumanns musik.

Det var den sidste “60 minutes-koncert” i denne sæson, men konceptet fortsætter heldigvis med fire koncerter i den næste sæson.

