Jeg elsker grønne asparges og denne forret er superlækker: grønne asparges med stegt polenta, salsa verde og ovnbagte cherrytomater. 

Polentaen: skal laves dagen før. 150 g majsgryn(ikke majsmel) skal koges i 6 dl vand. På min pakke stod der, at det skulle koge i 45 minutter, men allerede efter 4-5 minutter stod jeg med en tyk grød som var ved at brænde fast. Så besluttede jeg, at grøden var færdig. Basta! Så finder man en rugbrødsform eller lign. som man forer med husholdningsfilm inden man hælder grøden over i formen. Derefter skal den i køleskabet, hvor den skal stå til næste dag. Så bliver grøden fast og herefter er det nemt at skære af den. 

Salsa verde

1 håndfuld persille
1 håndfuld basilikum
3-4 mynteblade
1 fed hvidløg
en smule citronsaft
groft salt og friskkværnet peber
½-1 dl olivenolie

Det hele blendes godt sammen og voilá – så er dén færdig. Den kan holde sig flere dage i køleskabet og bliver faktisk bedre, når den har fået lov at stå, så alle smagsnuancerne kan samle sig. 

Ovnbagte cherrytomater

Tomaterne skylles og halveres. Tag et ovnfast fad og smør bunden med olivenolie. Læg cherrytomaterne i fadet, drys med lidt basilikum, salt, peber og olivenolie. Så skal de bages ca. 15-20 minutter ved 200 grader. PS: hvis man vil spare lidt arbejde, så er denne forret faktisk lige så god UDEN tomaterne! 

Stegt polenta

Mens cherrytomaterne står i ovnen, bringer man en gryde med vand i kog. 

Mens man venter på at vandet skal koge, så skærer man polentaen i skiver og steger dem på panden. De skal steges 7-8 minutter for middel varme, alt efter hvor sprøde man vil have dem. Men pas på – hvis de bliver for sprøde kan de ikke suge salsa verden og det er lidt synd. Jeg synes det er ekstra lækkert, hvis man lige presser et enkelt fed hvidløg ud over panden, så polentastykkerne steger i en slags hvidløgsolie de sidste par minutter. 

Så er vandet begyndt at koge; husk at knække den yderste ende af de grønne asparges. Så skal de koges i saltet vand i 3-4 minutter. Man ødelægger de grønne asparges, hvis de koges for længe. På den anden side synes jeg de er bedst, hvis de heller ikke er for rå. 

Anretning

På billeder har jeg lagt salsa verde i kanten af tallerknen. Men jeg har opdaget, at det er bedst hvis man hælder saucen over de grønne asparges, så de tager ekstra smag herfra. Og så er der serveret! Polentaen skal koges dagen før. Hvis man også laver salsa verde i forvejen, så tager det ikke mange minutter at lave denne forret, men den smager superlækkert! 

Grønne asparges med stegt polenta og salsa verde

