Vegansk valnøddepaté

Valnøddepaté – det lyder lidt avanceret, men det er det slet ikke. Der skal bruges to kogte kartofler og det tager selvfølgelig lidt tid. Hvis man ser bort fra det, så er arbejdstiden omkring 5 minutter! Hvordan skal man beskrive smagen? Jeg synes smagen minder rigtig meget om leverpostej og det er faktisk lidt underligt, da jeg ALDRIG har spist leverpostej frivilligt. 

150 g. valnødder
2 mellemstore kogte kartofler
5 dl sojamælk(eller havrefløde) 
1 mellemstort løg 
1 spsk tørret dild
2 tsk karry
2 tsk paprika
½ tsk allehånde
en knivspids cayennepeber
salt og peber

Valnødder blendes godt – men ikke til mel. Der skal være lidt valnøddestykker. 

Løg blendes fint. 

Kartoflerne blendes fint. 

Alt blandes godt sammen og hældes i en smurt postejform. Hvis man ikke har en fin, gammel postejform med låg, så kan man bruge et almindeligt ovnfast fad og lægge staniol over. 

Patéen bages en time ved 225 grader med låg eller staniol. 

Derefter rører man godt rundt og smager til med salt og peber. 

Herefter skal den bage yderligere 10-15 minutter uden låg(eller staniol). 

NB: Jeg bliver desværre nødt til at tilføje en advarsel – hvis den bager for længe kan den blive så tør, at den nærmest er uspiselig. Det skete desværre for mig selv, sidste gang jeg lavede opskriften. Men så blev man jo den erfaring rigere…. 🙂

Lækker frokost med valnøddepaté og karfoffelmadder.

