I går var jeg til ½12 koncert med Sjællands Symfoniorkester – årets sidste kammerkoncert. 

Koncerten begyndte med en blæserkvintet af Anton Reicha, som var en af pionerene inden for denne genre – han skrev selv mere end 20 blæserkvintetter, og de var et tilløbsstykke i begyndelsen af 1800-tallet. Disse blæserinstrumenter er forholdsvis mørke i tonerne, men særligt fløjte og klarinet sørgede for en rigtig fin balancen, så musikken aldrig blev tung eller skummel – tværtimod. Reichas blæserkvintet var både livlig og munter. Det er præcis sådan noget musik som jeg elsker på det tidspunkt på af dagen. 

Og man kan sige det samme om Jacques Iberts blæserkvintet “Trois pièces brève” som er skrevet godt 100 år senere. Det er muntert, livligt og dynamisk musik, som gør mig i godt humør resten af dagen. 

Efter pausen fulgte tre små symfonier af Mozart. Jeg tror det er første gang jeg har hørt hans første symfoni fra 1764. Jeg synes ikke man kan kalde dette værk for stor kunst – ikke når man sammenligner med andre komponister. Eller de værker som Mozart selv skrev senere. Og dog – hvis man husker, at Mozart kun var 7 eller 8 år gammel da han skrev denne symfoni, så er det jo slet ikke til at forstå. Selv om visse passager er lidt tunge og – tillader jeg mig at skrive – lidt ubehjælpsomme, så er der bestemt også elementer af geni. 

Alle værkerne blev præsenteret af Claus Johansen, som er kendt fra utallige programmer om klassisk musik på Danmarks Radio. Claus Johansen er en enestående formidler af klassisk musik, som altid formår at blande fakta og oplysning med en passende mængde anekdoter og sjove historier. Der var en særdeles munter stemning i salen og publikum fik mere end et enkelt godt grin med sig hjem. 

Claus Johansen fortalte blandt andet om baggrunden for symfoni nr. 36, som Mozart skrev i 1783, da han opholdt sig hos grev Thun i Linz. Den gang havde en rig greve naturligvis sit eget kammerorkester og grev Thun ville gerne høre nogle af Mozarts symfonier. Desværre havde Mozart slet ingen noder i sin bagage … men Mozart manglede hverken initiativ eller gode ideer, så han kastede sig straks over en ny komposition, som skulle blive til symfoni nr. 36. Imens sad den gamle hr. Mozart hjemme i Wien og var bekymret. Derfor skrev han et brev med gode råd til den unge komponist, som Claus Johansen læste et uddrag fra – jeg citerer efter hukommelsen: “Det er ikke let for orkestret, sådan som du komponerer. Jeg ved hvordan du er. Det er for hårdt for musikerne. Det er også hårdt, at holde et symfoniorkester vågen hele aftenen. Derfor må du sørge for at holde dem i godt humør. Du må sige noget morsomt til dem. Så kan det også være, at de opfører sig ordentligt… ” Det var et godt råd fra den gamle hr. Mozart til den unge komponist. Måske kan andre komponister også bruge det. 

Jeg ELSKER disse kammerkoncerter med Sjællands Symfoniorkester. Man får en masse gode historier, man griner og nyder en masse fantastisk musik. Jamen, hvad kan man ønske sig mere??? 

Næste kammerkoncert bliver søndag d. 27. januar klokken 11,30 i Carl Nielsen-foyeren til musikkonservatoriets koncertsal, Julius Thomsens gade 1, Frederiksberg. Billetprisen er 90 kr. 

