Den fransk-canadiske pianist Marc-André Hamelin har udgivet ikke mindre end 3 dobbelt CD´ere med klaversonater af Joseph Haydn og disse værker er for tiden blandt favoritterne i mit lille stereoanlæg. Det er muntert, livligt og dynamisk musik – og jeg er vild med det. Jeg elsker at sætte sådan en CD i anlægget og så bare sidde og slappe af og nyde musikken…. 

Joseph Haydn levede fra 1732 til 1809 – han var altså født 24 år før Mozart, men levede cirka 20 år længere. Alligevel synes jeg, at Haydns klaversonater har en friskhed som Mozarts musik ikke har. Når jeg lytter til Hamelins indspilning, så er det svært at forstå, at musikken er skrevet for mere end 200 år siden. Den er så frisk og dynamisk – og så synes jeg, at den passer pokkers godt til de moderne koncertsale. Nogle af sonaterne har næsten den samme stemning som Chopins nocturner – Haydn er en lille smule bedre Chopin. Jeg tror næsten, at Haydns klaversonater – spillet af Marc-André Hamelin – er det bedste og det smukkeste klavermusik jeg nogen sinde har hørt! 

Jeg har forsøgt at finde en video på YouTube, hvor Marc-André Hamelin spiller Haydn – det var ikke nemt. Der er masser af videoer, hvor Hamelin spiller værker af andre komponister, men det er jo lidt irrelevant i denne kontekst. Der er også en masse videoer hvor andre pianister spiller Haydn, men det er jo heller ikke godt nok. Jeg fandt kun en enkelt video som kunne bruges, men kvaliteten er desværre ret dårlig. Jeg har dog valgt at bruge den alligevel … Det er dødhamrende ærgerligt, at forlaget ikke har investeret i en rigtig god reklamevideo. 

