“Grøn glæde” er en ny vegansk kogebog, som er skrevet af Cecilie Roed Schultz og Kristian Brygger – de har begge en professionsbachelor i Ernæring og sundhed med speciale i Human ernæring. Bogen er udgivet i samarbejde med dyreværnsforeningen Anima. Jeg er ret vild med kogebogen; alligevel har jeg også en del kritik. 

Bogen begynder med en kortfattet intro til vegansk kost, hvor man kan læse om proteiner, calcium, omega 3, vitamin A, B og D, og alle de andre ting, som mange er bekymret over i forhold til en vegansk kost. Og forfatterne maner alle bekymringer i jorden – der er absolut ingen grund til bekymring. 

Kritik

Så følger opskrifterne, som er opdelt i 20 ugeplaner; der er 4 uger for hver af de 4 årstider, samt 4 uger til et stramt budget. Hver uge indledes med en indkøbsliste til ugens indkøb; jeg er bare nødt til at sige – I don´t get it. Det er selvfølgelig nemt nok, at sætte ekstra ting på listen, hvis der er andet man mangler. Men hvis der er bare en enkelt dag, hvor man ikke skal spise hjemme, hvor man bestiller take away eller noget andet….. så er det et fuldstændig umuligt arbejde, at finde ingredienserne til den ret som man ikke laver og fjerne dem fra indkøbslisten. I praksis betyder det, at hvis der bare er en enkelt dag, hvor man ikke følger ugeplanen, så kan man slet ikke bruge indkøbslisten – og jeg formoder, at de fleste mennesker har sådan en dag mindst én gang om ugen. 

Det er mit indtryk, at mange unge forbrugere efterspørger disse indkøbslister, så det er selvfølgelig disse mennesker som forfatterne har forsøgt at tage hensyn til. Jeg synes bare, at den slags indkøbslister er et stort arbejde, som ikke kan bruges til ret meget. Det var bedre om folk lærte at lave deres egne indkøbslister! 

En vegansk kogebo

En vegansk kogebog

Og så til selve opskrifterne; forfatterne bruger en masse frosne grøntsager. Selv om de allerede i starten af bogen slår fast, at der ikke er færre vitaminer i frosne grøntsager end i friske, så er det ikke en strategi som jeg er vild med. Jeg foretrækker friske grøntsager – så er man da sikker på, at grøntsagerne ikke er skyllet i kloakvand og at der heller ikke er uheldige fremmedelementer i posen. Men det er måske et spørgsmål om generationsforskelle.

Til gengæld synes jeg, at forfatternes hang til nemme løsninger kammer helt over, når de har en opskrift, hvor man skal bruge en pakke grovtærtedej fra Maizena. Jeg har skisme svært ved at forstå, at folk der er uddannet i Sundhed og ernæring kan anbefale sådan et færdigprodukt. Ydermere forstår jeg overhovedet ikke, hvad sådan et produkt gør i en kogebog. Det har jo ikke noget med madlavning at gøre! Og det samme gør sig gældende i forhold til den pose frosne falafler som de bruger i en anden opskrift. Jeg synes det er useriøst! 

Det samme gælder i forhold til deres opskrifter på “Bulgur med grillede grøntsager” og “Grillet tofu, kogte gulerødder og grønkålssalat”. Når man læser opskrifterne, så opdager man nemlig, at der slet ikke er noget der skal grilles; både grøntsager og tofu skal steges. Jeg synes det er meget underligt, at to kogebogsforfattere åbenbart ikke ved, at der er forskel på at grille og at stege! 

Dernæst følger et meget mærkeligt fænomen – det er første gang jeg har set en kogebog, hvor nøjagtig det samme opskrift optræder to gange. Den eneste reelle forskel er navnet! Først støder man på “Brownies med valnødder”, hvor ingredienserne består af mel, sukker, kakaopulver, bagepulver, margarine, sojamælk og hakkede valnødder. Jeg har haft en lignende opskrift liggende på min blog i flere år og det har aldeles ikke noget med brownies at gøre. Det er en simpel chokoladekage – og det er beklageligt, at forfatterne ikke kender forskellen. Blot nogle få sider længere fremme falder man så over en “Chokoladekage med valnødder”. Margarine er udskiftet med rapsolie og der er tilsat 1 tsk vanille – men bortset fra det, så er det fuldstændig den samme opskrift, hvilket understreger min antagelse om, at forfatterne ikke kender forskel på brownies og chokoladekage! 

En fantastisk kogebog

Trods ovenstående kritik, så er det alligevel en kogebog som jeg gerne vil anbefale; den er fyldt med spændende opskrifter som kikærte ratatouille”, hjemmelavede forårsruller, nøddedeller og kartofler vendt i pesto, og raw dadel-citrontærte. Alle opskrifterne laves med forholdsvis få ingredienser og så har forfatterne formået at beskrive tilberedningen på ganske få linjer – de fleste retter beskrives i et meget letforståeligt sprog på under 10 linjer. Det er altså vildt imponerende! Det betyder også, at det er en fantastisk kogebog, særligt til unge mennesker som endnu ikke har så meget erfaring i et køkken. 

Jeg vil faktisk mene, at bogen er velegnet til børn allerede fra de er 12 eller måske 13 år. Med denne kogebog kan man sagtens tildele børnene en ugentlig maddag og samtidig forvente, at der bliver serveret noget som hele familien vil spise. 

Men det er selvfølgelig også en nem, overskuelig og lettilgængelig introduktion til det veganske køkken, som kan bruges af folk i alle aldre! 

“Grøn glæde” er velegnet til alle som ønsker mere sundhed, mere grønt og færre animalske produkter i deres mad, og den er perfekt til alle unge veganere. 

Download eller køb fra Anima

Dyreværnsforeningen Anima er en af den slags foreninger som mener dét! De eksister ikke udelukkende for at tjene så mange penge som muligt og sikre deres direktør en fed løn – modsat mange andre foreninger, som hævder at de kæmper for en bedre verden. Anima er anderledes og derfor kan man downloade kogebogen gratis fra deres hjemmeside; TRYK HER

Man kan også købe kogebogen for den beskedne sum af 65 kroner; det er en rigtig flot kogebog i et praktisk format – derfor synes jeg faktisk, at den er alle pengene værd. Hvis man vælger at købe den, så støtter man samtidig Animas arbejde, fx deres energiske kamp mod den danske pelsbranche. Bogen kan købes ved at TRYKKE HER

Jeg synes fx, at det er en fantastisk gave til familiens unge poder, når de skal begynde at lære hvordan man laver god og sund mad. For mange unge kan det virke lidt uoverskueligt at begynde med store, tunge kødretter. I stedet tror jeg, at “Grøn glæde” kan give de unge mennesker en perfekt introduktion til madlavningens ædle kunst. 

